Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การนำเสนอแนวทางการบริหารความเสี่ยงด้านเทคโนโลยีสารสนเทศในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
PROPOSED GUIDELINES FOR RISK MANAGEMENT OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN SECONDARY SCHOOLS UNDER THE OFFICE OF THE BASIC EDUCATION COMMISSION, BANGKOK METROPOLIS
Year (A.D.)
2013
Document Type
Thesis
First Advisor
เอกชัย กี่สุขพันธ์
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
บริหารการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2013.117
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อนำเสนอแนวทางการบริหารความเสี่ยงด้านเทคโนโลยีสารสนเทศในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษา สังกัดคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กรุงเทพมหานคร วิธีการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative research) และการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) และนำผลการวิจัยเชิงปริมาณมาพัฒนาเป็นแนวทางการบริหารความเสี่ยง โดยเก็บข้อมูลเชิงปริมาณจากผู้บริหาร รองผู้อำนวยการ และบุคลากรผู้รับผิดชอบงาน เทคโนโลยีสารสนเทศของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา มัธยมศึกษา เขต 1 และ เขต 2 กรุงเทพมหานคร จำนวน 552 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืนฉบับสมบูรณ์จำนวน 425 ชุด คิดเป็นร้อยละ 75 และเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพจากการสัมภาษณ์ผู้บริหารหรือรองผู้อำนวยการเพื่อรับรองและให้ข้อเสนอแนะเกี่ยวกับแนวทางการบริหารความเสี่ยงด้านเทคโนโลยีสารสนเทศในโรงเรียนมัธยมศึกษา แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และการวิเคราะห์เนื้อหาใช้ (PNI modified) ในการวิเคราะห์ความต้องการจำเป็นเกี่ยวกับแนวทางในการบริหารความเสี่ยง ผลการวิจัย พบว่าแนวทางการบริหารความเสี่ยงด้านเทคโนโลยีสารสนเทศในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษา สังกัดคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กรุงเทพมหานครมีแนวทางการบริหารตามลำดับ ดังนี้ 1). การระบุความเสี่ยง (Risk Identification) 2). การประเมินความเสี่ยง (Risk Assessment) 3). การวิเคราะห์ความเสี่ยง (Risk Analysis) 4). การจัดการความเสี่ยง (Risk Treatment) 5). การกำกับและควบคุมความเสี่ยง (Risk Monitor and Control)
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research aims to propose guidelines for risk management information technology in secondary schools under the Office of the Basic Education Commission, Bangkok Metropolis. A quantitative and qualitative method of research methodology were used, data collected from school directors, school deputy and school staff who responsible for ICT in Schools under the Office of Secondary Area 1 and Area 2 consisted of 552 people. Complete questionnaires were returned, representing 75 percent of the 425 people, qualitative data from interviewing school directors and school deputy to suggest and ensure the guideline of risk management of information and communication technology in secondary schools. Questionnaire and interviewing were used to collect data and analyse by mean, percentage and content analysis. PNI modified was used to analyse needs assessment for risk management guidelines.The result of the study revealed that the needed of Risk Management in ICT in secondary schools has a management approach in the following order1). Risk Identification 2). Risk Assessment 3). Risk Analysis 4). Risk Treatment 5). Risk Monitor and Control.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ไชยโรจน์, เธียรรัตน์, "การนำเสนอแนวทางการบริหารความเสี่ยงด้านเทคโนโลยีสารสนเทศในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กรุงเทพมหานคร" (2013). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 35527.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/35527