Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การนำเสนอคู่มือการฝึกซ้อมการบรรเลงบทเพลงพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวภูมิพลอดุลยเดช เพื่อพัฒนาทักษะการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์ด้วยแซ็กโซโฟนสำหรับนักเรียนมัธยมศึกษา
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A proposed practicing manual for playing the music of his majesty The King Bhumibol Adulyadej to develop saxophone playing skills of secondary school students
Year (A.D.)
2012
Document Type
Thesis
First Advisor
ดนีญา อุทัยสุข
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ดนตรีศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2012.109
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาวิเคราะห์ และการจัดเรียงลำดับความยากง่ายของการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์ด้วยอัลโตแซ็กโซโฟน ของบทเพลงพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวภูมิพลอดุลยเดช ทั้งหมด 49 ทำนองเพลง 2) เพื่อนำเสนอคู่มือการฝึกซ้อมการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวภูมิพลอดุลยเดช สำหรับการพัฒนาทักษะการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์ด้วยอัลโตแซ็กโซโฟนสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา วิธีดำเนินการวิจัยเป็นแบบวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี 2 ชนิด คือ 1) แบบวิเคราะห์ลักษณะของบทเพลงพระราชนิพนธ์ 2) แบบวิเคราะห์หลักการบรรเลง อัลโตแซ็กโซโฟนทางกายภาพ วิเคราะห์ข้อมูลจากการวิเคราะห์บทเพลงพระราชนิพนธ์โดย สถิติเชิงบรรยาย และรายละเอียดเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยมีดังนี้ 1) ผลการวิเคราะห์การจัดเรียงความยากง่ายประกอบไปด้วย 2 ลักษณะ คือ ลักษณะของบทเพลงพระราชนิพนธ์ พบว่า ทำนองที่มีความยากที่สุดทั้งด้านทำนอง และด้านจังหวะ คือ เมนูไข่ ส่วนทำนองที่ง่ายที่สุด คือ เราเหล่า-ราบ21 และลักษณะการบรรเลงอัลโตแซ็กโซโฟนทางกายภาพ พบว่า ทำนองที่มีความยากที่สุดคือ พระมหามงคล ส่วนทำนองที่มีความง่ายที่สุด คือ เมนูไข่ 2) คู่มือการฝึกซ้อมการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์เพื่อพัฒนาทักษะการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์ด้วยอัลโตแซ็กโซโฟน ประกอบไปด้วย คำชี้แจงในการใช้คู่มือ เนื้อหาสาระที่จำเป็นสำหรับการสอนและการฝึกทักษะการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์ด้วยอัลโตแซ็กโซโฟน การวัดและการประเมินผล และแหล่งข้อมูล
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objectives of this research were to analyze 1) the order of difficulty for playing the music of his majesty THE KING BHUMIBOL ADULYADEJ for alto saxophone playing skills and 2) proposed practicing manual for playing the music of his majesty KING BHUMIBOL ADULYADEJ to develop alto saxophone playing skills of secondary school students. Content Analysis was the major research methodology. The research tools were two analysis form; musical analysis form and physical analysis form. Descriptive statistic and qualitative details were presented in the research result. The findings were: 1) Analyzing the order of difficulty found there were two styles. First, musical characteristic (melody and meter) found Menu Kai to be the most difficult composition and Infantry Regiment 21 was found to be the easiest. Secondly, physical performing characteristics found Pra Maha Mongkon to be the most difficult music and Menu Kai was found to be the easiest. 2) A practicing manual for playing the music of his majesty KING BHUMIBOL ADULYADEJ to develop for alto saxophone playing skills consisted of an explanation for using the manual, content, teaching methods of alto saxophone playing skills, measurement and assessment, and reference.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
สีเสียดงาม, วรินธร, "การนำเสนอคู่มือการฝึกซ้อมการบรรเลงบทเพลงพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวภูมิพลอดุลยเดช เพื่อพัฒนาทักษะการบรรเลงเพลงพระราชนิพนธ์ด้วยแซ็กโซโฟนสำหรับนักเรียนมัธยมศึกษา" (2012). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 35272.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/35272