Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การเปรียบเทียบอัตราการตอบกลับและความจริงใจในการตอบแบบสอบถามทางอินเทอร์เน็ต ที่มีวิธีการแจ้งให้ทราบล่วงหน้า รูปแบบมาตรประมาณค่าและสิ่งตอบแทนที่ต่างกัน

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

A comparison of response rates and sincerity in responding to on-line questionnaires with different prenotification methods, rating scale formats, and incentives

Year (A.D.)

2011

Document Type

Thesis

First Advisor

อวยพร เรืองตระกูล

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

วิธีวิทยาการวิจัยการศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2011.194

Abstract

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบอัตราการตอบกลับของแบบสอบถามทางอินเทอร์เน็ตที่มีวิธีการแจ้งให้ทราบล่วงหน้า รูปแบบมาตรประมาณค่าของแบบสอบถาม และสิ่งตอบแทนที่ต่างกัน 2) เปรียบเทียบความจริงใจในการตอบแบบสอบถามทางอินเทอร์เน็ตที่มีวิธีการแจ้งให้ทราบล่วงหน้า รูปแบบมาตรประมาณค่าของแบบสอบถาม และสิ่งตอบแทนที่ต่างกัน และ 3) ศึกษาปฏิสัมพันธ์ระหว่างวิธีการแจ้งให้ทราบล่วงหน้า รูปแบบมาตรประมาณค่า และสิ่งตอบแทน ที่ต่างกันต่ออัตราการตอบกลับและความจริงใจในการตอบแบบสอบถามทางอินเทอร์เน็ต กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนที่กำลังศึกษาในระดับมัธยมศึกษาตอนปลายที่มีบัญชีผู้ใช้บริการจดหมายอิเล็กทรอนิกส์และเว็บไซต์ Facebook จำนวน 336 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติบรรยาย การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบสามทาง ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. อัตราการตอบกลับของกลุ่มที่ได้รับการแจ้งให้ทราบล่วงหน้าต่างกันมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยอัตราการตอบกลับของกลุ่มที่แจ้งให้ทราบล่วงหน้าทาง Facebook สูงกว่า (ร้อยละ 48.8) อัตราการตอบกลับของกลุ่มที่แจ้งให้ทราบล่วงหน้าทาง Email (ร้อยละ 29.2) 2. ความจริงใจของกลุ่มที่ทำแบบสอบถามที่ใช้มาตรประมาณค่าต่างกันมีความแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยค่าเฉลี่ยความจริงใจของกลุ่มที่ทำแบบสอบถามที่ใช้มาตรประมาณค่าแบบลิเคิร์ทสูงกว่า (4.43 คะแนน: จริงค่าใจมาก) ค่าเฉลี่ยความจริงใจของกลุ่มที่ทำแบบสอบถามที่ใช้มาตรประมาณค่าแบบออสกูด (3.64 คะแนน: จริงใจมาก) 3. ไม่มีปฏิสัมพันธ์ระหว่างวิธีการแจ้งให้ทราบล่วงหน้า รูปแบบมาตรประมาณ และสิ่งตอบแทนที่ส่งผลต่ออัตราการตอบกลับและความจริงใจในการตอบแบบสอบถาม กล่าวคือ วิธีการแจ้งให้ทราบล่วงหน้าที่ต่างกันในรูปแบบมาตรประมาณค่าที่แตกต่างกันและได้สิ่งตอบแทนต่างกัน จะมีอัตราการตอบกลับและ ความจริงใจในการตอบแบบสอบถามไม่แตกต่างกัน

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purposes of this research were 1) to compare the response rates to on-line questionnaires with different prenotification methods, rating scale formats, and incentives. 2) to compare the sincerity in responding to on-line questionnaires with different prenotification methods, rating scale formats, and incentives. And 3) to study an interaction between different prenotification methods, rating scale formats, and incentives on response rates and sincerity in responding to on-line questionnaires. The subjects were 336 upper secondary school students who were electronic mail users and Facebook website users. The response rates and sincerity in responding were analyzed by descriptive statistics, one-way analysis of variance, and three-way analysis of variance. Results of the study were as follows: 1. The response rates of on-line questionnaires with different prenotification methods are different with statistically significant at .05 level. The response rates of prenotification by Facebook website is higher than (48.8%) prenotification by electronic mail (29.2%). 2. The sincerity in responding to on-line questionnaires with different rating scale formats are different with statistically significant at .05 level. The sincerity in responding to on-line questionnaires of Likert scale is higher than ([Mean] = 4.43) Osgood scale ([Mean]= 3.64). 3. There is no an interaction between different prenotification methods, rating scale formats, and incentives on response rates and sincerity in responding to on-line questionnaires. To clarify, there is no the difference of response rates and sincerity in responding to on-line questionnaires in different prenotification methods, rating scale formats, and incentives.

Share

COinS