Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

อนาคตภาพการผลิตบุคลากรวิชาชีพสุขศึกษา พลศึกษา กีฬา และนันทนาการ ของสถาบันอุดมศึกษาประเทศไทย ใน พ.ศ. 2554 – 2563

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Future scenarios of professional preparation in health education, physical education, sports, and recreation of Thai higher education institutions between B.E. 2554 and B.E. 2563

Year (A.D.)

2011

Document Type

Thesis

First Advisor

เอมอัชฌา วัฒนบุรานนท์

Second Advisor

จุมพล พูลภัทรชีวิน

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Degree Name

ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาเอก

Degree Discipline

พลศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2011.153

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอนาคตภาพของการผลิตบุคลากรวิชาชีพสุขศึกษา พลศึกษา กีฬา และนันทนาการของสถาบันอุดมศึกษาประเทศไทยใน พ.ศ.2554-2563 โดยใช้เทคนิคการวิจัย EDFR (Ethnographic Delphi Futures Research) เพื่อหาแนวโน้มที่พึงประสงค์และเป็นไปได้ของการผลิตบุคลากรวิชาชีพ การวิจัยดำเนินการตามกระบวนการของเทคนิคการวิจัยเชิงอนาคตแบบ EDFR แบ่งเป็น 3 ขั้นตอน ในขั้นตอนแรกใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้ทรงคุณวุฒิ 11 คน เพื่อรวบรวมประเด็นแนวโน้มของอนาคตภาพที่พึงประสงค์ และเป็นไปได้ในการผลิตบุคลากรวิชาชีพสุขศึกษา พลศึกษา กีฬา และนันทนาการ ของสถาบันอุดมศึกษาประเทศไทยใน พ.ศ. 2554 – 2563 นำข้อมูลมาวิเคราะห์จัดทำแบบสอบถามประกอบด้วย 14 ประเด็นแนวโน้ม รวม 111 ข้อความ ดังนี้ 1) ด้านบริบทสังคมและแนวโน้มความต้องการ 2) ด้านวิสัยทัศน์และเป้าหมาย 3) ด้านสถาบันผลิต 4) ด้านนักศึกษา 5) ด้านอาจารย์ 6) ด้านหลักสูตรและการบริหารหลักสูตร 7) ด้านการจัดการเรียนการสอนและประเมินผล 8) ด้านการควบคุมคุณภาพ 9) ด้านการวิจัย 10) ด้านการทำนุบำรุงศิลปะ วัฒนธรรมและสิ่งแวดล้อม 11) ด้านการบริการวิชาการและสังคม 12) ด้านการสร้างเครือข่ายและความร่วมมือ13) ด้านการประเมินผลหลักสูตรและการจัดการศึกษา และ14) ด้านผลผลิตและผลลัพธ์ ในขั้นตอนที่สอง นำแบบสอบถามไปสอบถามความคิดเห็นในระดับความเป็นไปได้ของแต่ละข้อความแนวโน้มจากผู้เชี่ยวชาญ 18 คน ข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์ด้วยค่ามัธยฐาน ฐานนิยม พิสัยควอไทล์ และค่าความแตกต่างระหว่างฐานนิยมกับมัธยฐาน พบว่าผู้เชี่ยวชาญมีความเห็นสอดคล้องกันว่าแนวโน้ม 70 ข้อความ มีโอกาสเป็นไปได้มากที่สุด และแนวโน้ม 36 ข้อความ มีโอกาสเป็นไปได้มาก ที่จะเกิดขึ้นได้ภายในปี พ.ศ. 2554 - 2563 ขั้นตอนสุดท้าย การสนทนากลุ่มผู้เชี่ยวชาญ 12 คน เพื่ออภิปรายข้อค้นพบและให้ข้อเสนอแนะเพิ่มเติม พบว่าอนาคตภาพและประเด็นแนวโน้มที่เป็นผลของการศึกษา สามารถนำไปใช้เป็นข้อมูลสำหรับการจัดทำแผนกลยุทธ์ในการผลิตบุคลากรวิชาชีพสุขศึกษา พลศึกษา กีฬา และนันทนาการของสถาบันอุดมศึกษาประเทศไทยได้

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this research was to study the future scenarios of the professional preparation in Health Education, Physical Education, Sports, and Recreation of Thai Higher Education Institutions between B.E. 2554 and B.E. 2563. The EDFR (Ethnographic Delphi Futures Research) was implemented to find the desirable and probable trends of the professional preparation in the professional fields. The research was conducted in three steps following the EDFR procedures. In the first step, an in-depth interview was utilized to gather opinions regarding the desirable and probable future scenarios from 11 experts. The information was analyzed and used to construct questionnaires comprising of 111 trend items categorized into 14 sub-scenarios, namely; 1) social context and demands, 2) vision and aim, 3) institute, 4) student, 5) instructor, 6) curriculum and curriculum administration, 7) learning management and assessment | 8) quality control, 9) research | 10) promotion of arts, culture, and environment, 11) academic and social services, 12) collaboration and networking, 13) curriculum and educational management assessment, and 14) product and outcome. The instrument was administered to another group of 18 experts. The data were analyzed in terms of median, mode, interquartile range, and difference between mode and median. It was found that 70 most probable and 36 more probable and desirable trend items in the professional preparation in Health Education, Physical Education, Sports, and Recreation of Thai higher education institutions, achieved a consensus among the experts, could be realized between B.E. 2554 and B.E. 2563. In the final step, a Focus group of 12 experts was conducted to discuss on the findings and additional suggestions. It was suggested that the future scenarios and related trend items could be used as pertinent information in a strategic planning of the professional preparation in the fields under the study.

Share

COinS