Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ผลของการจัดการเรียนการสอนสังคมศึกษาด้วยกลวิธีสืบสอบ ที่มีต่อความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และความคงทนในการเรียนรู้ของนักเรียน มัธยมศึกษาปีที่ 5
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Effects of social studies instruction using inquiry strategies on critical thinking ability and learning retention of the eleventh grade students
Year (A.D.)
2011
Document Type
Thesis
First Advisor
วลัย อิศรางกูร ณ อยุธยา
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การสอนสังคมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2011.90
Abstract
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และความคงทนในการเรียนรู้ ของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนสังคมศึกษาด้วยกลวิธีสืบสอบ ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 5 ของโรงเรียนสวนกุหลาบวิทยาลัย จำนวน 100 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ กลุ่มทดลองซึ่งใช้วิธีจัดการเรียนการสอนด้วยกลวิธีสืบสอบ จำนวน 50 คน และกลุ่มควบคุมซึ่งใช้วิธีจัดการเรียนการสอนแบบปกติ จำนวน 50 คน เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง คือ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนการสอนสังคมศึกษาด้วยกลวิธีสืบสอบ และแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนการสอนสังคมศึกษาแบบปกติ ใช้เวลาในการทดลอง 16 คาบ รวม 8 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบวัดความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และแบบทดสอบวัดความคงทนในการเรียนรู้ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ( ) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)และเปรียบเทียบผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า1)นักเรียนกลุ่มทดลองมีความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2) นักเรียนกลุ่มทดลองมีความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณ สูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัย สำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3) นักเรียนกลุ่มทดลองมีความคงทนในการเรียนรู้ ไม่แตกต่างจากกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to study the critical thinking ability which was taught by using inquiry strategies and the learning retention of eleventh grade students who learned social studies instruction based on the inquiry strategies. The subjects were one hundred students of eleventh grade from Suankularbwittayalai school. They were divided into two groups : an experimental group composed of fifty students and a control group which composed of fifty students. The experimental instruments were consisted of the inquiry strategies lesson plans and traditional lessons plans. The duration of the experiment was sixteen periods within eight weeks. The data collecting instruments were critical thinking test and learning retention test . The data were analyzed by arithmetic mean ( ), standard deviation (S.D.) and were compared by t-test. The results of this research were as follows: 1. The students in the experimental group had higher critical thinking ability after being taught by using inquiry strategies than before at a 0.05 level of significance. 2. The students in the experimental group had higher critical thinking ability than students in the control group at a 0.05 level of significance. 3. Learning retention of the students in the experiment group was not different from that of the students in the control group at a 0.05 level of significance.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
รานรินทร์, ธราดล, "ผลของการจัดการเรียนการสอนสังคมศึกษาด้วยกลวิธีสืบสอบ ที่มีต่อความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และความคงทนในการเรียนรู้ของนักเรียน มัธยมศึกษาปีที่ 5" (2011). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 34987.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/34987