Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การเปรียบเทียบวิธีการพัฒนาครูสู่ความเป็นครูมืออาชีพ : การวิเคราะห์ปฏิสัมพันธ์
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A comparison of professional teacher development methods : an interaction analysis
Year (A.D.)
2010
Document Type
Thesis
First Advisor
สุชาดา บวรกิติวงศ์
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิธีวิทยาการวิจัยการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2010.217
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการคือ (1) เพื่อศึกษาวิธีการพัฒนาครูสู่ความเป็นครูมืออาชีพ (2) เพื่อศึกษาปฏิสัมพันธ์ระหว่างวิธีการพัฒนาครูกับประเภทของครู 3 ประเภท ที่มีต่อความเป็นครูมืออาชีพ และ(3) เพื่อสรุปแนวทางในการพัฒนาครูสู่ความเป็นครูมืออาชีพ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ครูสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานจำนวน 360 คน และครูมืออาชีพจำนวน 5 คน ที่ได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน มีการเก็บข้อมูล 2 ประเภท คือ (1) ข้อมูลเชิงปริมาณ เก็บโดยใช้แบบสอบถามซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อจำแนกประเภทของครู ศึกษาวิธีการพัฒนาครูสู่ความเป็นครูมืออาชีพ และปัจจัยเชิงสาเหตุที่ส่งผลต่อความเป็นครูมืออาชีพ (2) ข้อมูลเชิงคุณภาพ เก็บโดยใช้แบบสัมภาษณ์ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อยืนยันผลการวิเคราะห์จากข้อมูลเชิงปริมาณ และเพื่อสรุปแนวทางในการพัฒนาครูสู่ความเป็นครูมืออาชีพ การวิเคราะห์ข้อมูลสำหรับข้อมูลเชิงปริมาณใช้สถิติบรรยาย วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) วิเคราะห์ความแปรปรวนสองทาง (Two-way ANOVA) และการวิเคราะห์โมเดล LISREL สำหรับข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัยที่สำคัญสรุปได้ดังนี้ (1) วิธีการพัฒนาครูที่ส่งผลต่อความเป็นครูมืออาชีพมากที่สุด คือ การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง (mean=4.05) อันดับสองคือ การอบรมโดยใช้โรงเรียนเป็นฐาน (mean=3.88) อันดับที่สามคือ การนิเทศแบบคลินิก (mean=3.60) และอันดับสุดท้ายคือ การนิเทศแบบกัลยาณมิตรระหว่างเพื่อนครู (mean=3.50) (2) ไม่มีปฏิสัมพันธ์ระหว่างประเภทของครูมืออาชีพและวิธีการพัฒนาครูที่ส่งผลต่อความเป็นครูมืออาชีพ (3) ครูมืออาชีพส่วนใหญ่ได้ใช้วิธีการพัฒนาโดยการแสวงหาความรู้และวิธีการพัฒนาด้วยตนเอง นอกจากนั้นสิ่งสำคัญในการพัฒนาครูให้มีความเป็นครูมืออาชีพ คือการได้รับการสนับสนุนจากผู้บริหารทั้งในเรื่องขวัญกำลังใจ การสนับสนุนด้านทรัพยากร และการได้รับความร่วมมือจากเพื่อนร่วมงาน และผู้ปกครอง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The three purposes of this research were 1) to study how teachers develop to be professional teachers 2) to study the interaction between how teachers develop and types of teacher on the professionals and 3) to summarize the guidelines of ways to develop to be a professional teacher. The samples used in this study were 360 teachers and 5 professional teachers in basic education and samples were taken from the multi-stage random sampling. There were two types of data: 1) Quantitative data were collected using a questionnaire which aims to identify the type of teacher, being a professional teacher. 2) Qualitative data were collected by using interview form which aims to confirm the results of analysis from quantitative data and to summarize the guidelines for professional teachers. Data analyses for quantitative data were 1) descriptive statistics, one-way analysis of variance (One-way ANOVA), two-way analysis of variance (Two-way ANOVA), LISREL model and for qualitative data using content analysis. The research findings were as follows:1) Methods affecting most to professional teachers was learning on their own (mean= 4.05), followed by a school base training (mean = 3.88), clinique guidance (mean = 3.60) and friend guidance (mean = 3.50).2) No interaction effect between developing methods and types of teachers on the professionals. 3) Most professional teachers developed by using knowledge and self-development. In addition, it was important to develop teachers to be professional was the administator’s support on teacher’s spirit, resources, the cooperation from collegues and students’ parent.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
วชิรธาดากุล, ภัทรวดี, "การเปรียบเทียบวิธีการพัฒนาครูสู่ความเป็นครูมืออาชีพ : การวิเคราะห์ปฏิสัมพันธ์" (2010). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 34812.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/34812