Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การพัฒนาเกณฑ์มาตรฐานการส่งเสริมกีฬาของมหาวิทยาลัยราชภัฏ
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Development of standards for sports promotion of Rajabhat Universities
Year (A.D.)
2010
Document Type
Thesis
First Advisor
เอมอัชฌา วัฒนบุรานนท์
Second Advisor
รัชนี ขวัญบุญจัน
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Discipline
พลศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2010.158
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ พัฒนาเกณฑ์มาตรฐานการส่งเสริมกีฬาของมหาวิทยาลัยราชภัฏ โดยใช้เทคนิคการวิจัยเชิงอนาคตแบบ EDFR (Ethnographic Delphi Futures Research) กลุ่มตัวอย่าง เป็นผู้เชี่ยวชาญทางด้านที่เกี่ยวข้องกับการพัฒนาเกณฑ์มาตรฐานการส่งเสริมกีฬาของมหาวิทยาลัยราชภัฏ จำนวน 17 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ และแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่ามัธยฐาน ค่าฐานนิยม และค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ ผลการวิจัยพบว่า มาตรฐานการส่งเสริมกีฬา ของมหาวิทยาลัยราชภัฏ ประกอบด้วย 4 มาตรฐาน 22 ตัวชี้วัด และ 13 ตัวชี้วัดย่อย คือ มาตรฐานที่ 1 ด้านบุคลากร ประกอบด้วย 4 ตัวชี้วัด และ 11 ตัวชี้วัดย่อย มาตรฐานที่ 2 ด้านอุปกรณ์กีฬา สิ่งอำนวยความสะดวก อาคาร และสถานที่ ประกอบด้วย 9 ตัวชี้วัด มาตรฐานที่ 3 ด้านการบริหารจัดการ ประกอบด้วย 3 ตัวชี้วัด และมาตรฐานที่ 4 ด้านการบริการ ประกอบด้วย 6 ตัวชี้วัด และ 2 ตัวชี้วัดย่อย และเกณฑ์ในการประเมิน แบ่งออกเป็น 3 ระดับ คือ เกณฑ์มาตรฐานขั้นต่ำ ขั้นกลาง และขั้นสูง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to develop standards for sports promotion of Rajabhat universities by using EDFR technique. The 17 experts were purposively selected from physical education experts, the semi-structured interview and constructed questionnaires were then used to gather data according to EDFR technique. The research findings were as follows : The development of standards for sports promotion of Rajabhat universities consisted of 4 standards, 22 key indicators and 13 sub-indicators. Four standards consisted of 1) Personnel aspect which consisted of 4 key indicators and 11 sub-indicators 2) Sport facilities and places aspect which consisted of 9 key indicators 3) Management aspect which consisted of 3 key indicators 4) Service aspect which consisted of 6 key indicators and 2 sub-indicators. The standards for evaluating were divided into 3 levels : low standard, middle standard and high standard.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เกิดมาลัย, เบญจมาศ, "การพัฒนาเกณฑ์มาตรฐานการส่งเสริมกีฬาของมหาวิทยาลัยราชภัฏ" (2010). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 34753.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/34753