Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
สมรรถภาพเชิงวิชาชีพเทคโนโลยีการศึกษาของมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Educational technology professional competency of master's degree graduates in Educational Technology
Year (A.D.)
2005
Document Type
Thesis
First Advisor
อรจรีย์ ณ ตะกั่วทุ่ง
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
โสตทัศนศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2005.10
Abstract
ศึกษา 1) ความคิดเห็นของคณาจารย์และหัวหน้างานเทคโนโลยีการศึกษา เกี่ยวกับสมรรถภาพเชิงวิชาชีพเทคโนโลยีการศึกษา ของบัณฑิตระดับปริญญามหาบัณฑิตสาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา และ 2) นำเสนอสมรรถภาพเชิงวิชาชีพเทคโนโลยีการศึกษาของบัณฑิตระดับปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นคณาจารย์สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา ในสถาบันอุดมศึกษา 36 คน หัวหน้างานเทคโนโลยีการศึกษา ในหน่วยงานภาครัฐ รัฐวิสาหกิจ และเอกชน 102 คน เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบถาม 3 ชุด เพื่อสอบถามความคิดเห็นคณาจารย์และหัวหน้างานเทคโนโลยีการศึกษา เกี่ยวกับสมรรถภาพเชิงวิชาชีพเทคโนโลยีการศึกษา สถิติที่ใช้ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์การกระจาย ผลการวิจัยพบว่า 1. คณาจารย์สาขาเทคโนโลยีการศึกษาเห็นด้วยกับสมรรถภาพเชิงวิชาชีพ 99 สมรรถภาพ (100%) และหัวหน้างานเทคโนโลยีการศึกษาเห็นด้วยกับสมรรถภาพเชิงวิชาชีพ 99 สมรรถภาพ (100%) และความถี่การใช้สมรรถภาพ คือใช้บ่อย 79 สมรรถภาพ (79.79%) 2. สมรรถภาพเชิงวิชาชีพเทคโนโลยีการศึกษาประกอบด้วย 79 สมรรถภาพ เบ่งเป็น 4 ด้าน ได้แก่ สมรรถภาพเชิงวิชาชีพด้านการผลิต 40 สมรรถภาพ สมรรถภาพเชิงวิชาชีพด้านการบริการ 18 สมรรถภาพ สมรรถภาพเชิงวิชาชีพด้านวิชาการ 15 สมรรถภาพ สมรรถภาพเชิงวิชาชีพด้านการบริหาร 6 สมรรถภาพ สมรรถภาพเชิงวิชาชีพเทคโนโลยีการศึกษา เรียงลำดับตามความสำคัญได้แก่ การบริหารจัดการด้านเทคโนโลยีการศึกษา การให้คำปรึกษาด้านเทคโนโลยีการศึกษา การออกแบบและพัฒนา การวิจัย การแพร่กระจาย นวัตกรรม การเผยแพร่และประชาสัมพันธ์ การผลิตสื่อคอมพิวเตอร์ช่วยสอน การผลิตสื่อสิ่งพิมพ์ การผลิตสื่อกราฟิก การผลิตสื่อโทรทัศน์ การผลิตสื่อเสียง การบริการโสตทัศนูปกรณ์
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
To 1) study the opinions of instructors and supervisors concerning educational technology professional competency of master's degree and 2) purpose educational technology professional competency of master's degree graduates in educational technology. The samples were 36 instructors and 102 practitioners with supervisor title in educational technology departments in public sector, government enterprise and private sector. The three survey questionnaires were used to gather the opinions of instructors and supervisors. Data were analyzed statistically by frequency, percentage, mean, standard deviation and coefficient of variation. The findings of the study showed that 1. The instructors of educational technology program agreed with 99 educational technology professional competency (100%) and practitioners with supervisor title agreed with 99 competencies (100%) and 79 competencies were frequently used (79.79%). 2. The educational technology professional competency of master's degree graduates in educational technology consists of 79 competencies in four area: 40 competencies in production area, 18 competencies in service area, 15 competencies in academic area and 6 competencies in administrative area. The important competencies are : administration and management, consultation, design and development, diffusion of innovation, public relations and distribution, computer-assisted instruction media production, printed-media production, graphic media production, television media production, audio media production and audio-visual equipment service.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ขันติคเชนชาติ, ชัชวาล, "สมรรถภาพเชิงวิชาชีพเทคโนโลยีการศึกษาของมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา" (2005). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 33614.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/33614