Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ผลของการใช้สมุดภาพอิเล็คทรอนิกส์ที่มีต่อความพร้อมทางการอ่านของเด็กอนุบาล

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Effects of using electronic books on reading readiness of kindergarteners

Year (A.D.)

2004

Document Type

Thesis

First Advisor

อุดมลักษณ์ กุลพิจิตร

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การศึกษาปฐมวัย

DOI

10.58837/CHULA.THE.2004.78

Abstract

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้สมุดภาพอิเล็กทรอนิกส์ที่มีความพร้อมทางการอ่านด้านความเข้าใจเรื่องจากภาพ ความเข้าใจในการฟัง และความสามารถในการรู้คำศัพท์ของเด็กอนุบาล ตัวอย่างประชากร คือ เด็กอนุบาลอายุ 5 ถึง 6 ปี จำนวน 22 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ แบบทดสอบความพร้อมทางการอ่านของเด็กอนุบาล และแบบทดสอบความพร้อมทางการอ่านของเด็กอนุบาลฉับคู่ขนาน ผลกการวิจัยพบว่า 1. ความพร้อมทางการอ่านของเด็กอนุบาลที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนโดยใช้สมุดภาพอิเล็กทรอนิกส์ สูงกว่าความพร้อมทางการอ่านของเด็กอนุบาลที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนโดยวิธีปกติ ที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 2. ความเข้าใจเรื่องจากภาพ ความเข้าใจในการฟัง และความสามารถในการู้จักคำศัพท์ของเด็กอนุบาลได้รับการจัดการเรียนการสอนโดยใช้สมุดภาพอิเล็กทรอนิกส์ สูงกว่าเด็กอนุบาลที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนโดยวิธีปกติ ที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 3. ความพร้อมทางการอ่านของเด็กอนุบาลที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนโดยใช้สมุดภาพอิเล็กทรอนิกส์หลังการจัดการเรียนการสอนสูงกว่า ก่อนการจัดการเรียนการสอน ที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 4. ความพร้อมทางการอ่านด้านความเข้าใจเรื่องจากภาพ ความเข้าใจในการฟัง และความสามารถในการรู้จักคำศัพท์ ของเด็กอนุบาลที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนโดยใช้สมุดภาพอิเล็กทรอนิกส์ หลังการจัดการเรียนการสอน สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนการสอน ที่รับความมีนัยสำคัญ .01

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this study was to study the effects of using electronic books on reading readiness in understanding story from pictures, understanding of story listening, and ability in knowing vocabularies of kindergarteners. The research samples were 22 children at the age of five to six. The material used were reading readiness test and the parallel version of reading readiness. The research findings were as follows: 1. Reading readiness of kindergarteners learnt by using electronic books was significantly higher than kindergarteners learnt by using story books at the level of .01 2. Understanding story from pictures, understanding of story listening, and ability in knowing vocabularies of kindergarteners learnt by using electronic books were significantly higher than kindergarteners learnt by using story books at the level of .o1 3. Reading readiness of kindergarteners learnt by using electronic books was significantly higher than before at the level of .01 4. Reading readiness in understanding story from pictures, understanding of story listening, and ability in knowing vocabularies of kindergarteners learnt by using electronic books were significantly higher than before at the level of .o1.

Share

COinS