Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ผลของการเรียนการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิกที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนศิลปะของนักเรียนช่วงอายุ 9-11 ปี

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Effects of art instruction using classical music upon art learning achievement of students age 9-11 years old

Year (A.D.)

2007

Document Type

Thesis

First Advisor

สุลักษณ์ ศรีบุรี

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

ศิลปศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2007.169

Abstract

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนศิลปะของนักเรียนช่วงอายุ 9-11 ปี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนที่มีอายุ 9–11 ปี โรงเรียนมหาไถ่ศึกษาเลย ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2550 จำนวน 25 คน โดยวิธีการสุ่มแบบเจาะจง ทั้งนี้ผู้วิจัยได้สร้างแผนการจัดการเรียนการสอนจำนวน 8 แผนการสอน เรื่องการวาดภาพระบายสี เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนศิลปะ 2) แบบสำรวจความคิดเห็นของนักเรียนเกี่ยวกับการเรียนการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก 3)แบบประเมินตนเองของนักเรียน เกี่ยวกับการทำกิจกรรมศิลปะ 4)แบบสัมภาษณ์ความคิดเห็นของครูศิลปะ เกี่ยวกับการเรียนการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก วิเคราะห์ข้อมูล โดยหา ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าที (t–test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิกของนักเรียนช่วงอายุ 9-11 ปี ก่อนเรียนและหลังเรียนมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้นภายหลังการเรียนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก ผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพระบายสีโดยใช้ดนตรีคลาสสิกของนักเรียนช่วงอายุ 9–11 ปี ก่อนเรียนและหลังเรียนมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้นภายหลังการเรียนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก 2. นักเรียนมีความคิดเห็นเกี่ยวกับรูปแบบการจัดการเรียนการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก อยู่ในระดับเห็นด้วยมาก 3. นักเรียนมีความคิดเห็นด้วยมาก เกี่ยวกับการประเมินตนเองในการทำกิจกรรมศิลปะก่อนและหลังการเรียนการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก 4. ครูศิลปะเห็นด้วยกับการจัดการเรียนการสอนศิลปะโดยใช้ดนตรีคลาสสิก ช่วยให้นักเรียนมีสมาธิ ตั้งใจเรียน และแสดงออกถึงความคิดสร้างสรรค์ในการวาดภาพได้มากขึ้น

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this research was to study the effects of art instruction using classical music upon art learning achievement of students age 9–11 years old. The research sampling group was 25 students of 9-11 years of age, studying in Mahathaisuksa Loei School by purposive sampling method, the experiment was conducted in the first semester of academic year 2007.The researcher created 8 teaching plan to drawing and painting. The research instruments were 1) the art learning achievement test 2) the questionnaires concerning integrated art instruction using classical music, 3) the student self assessment concerning art activities. 4) the art teachers interview form concerning integrated art instruction using classical music. The obtained data were analyzed by means, of arithmetics mean, standard deviation, and t–test. The research findings were as followings: 1. The art learning achievement of students age 9–11 years old being taught by classical music before and after learning were difference at .01 level of significance. Students’ learning achievement after being taught by classical music were higher than before. The drawing achievement of students age 9–11 years old being taught by classical music before and after learning were difference at .01 level of significance. Students’ learning achievement after being taught by classical music were higher than before. 2. The students strongly agreed with integrated art instruction using classical music. 3. The students strongly agreed with self assessment of doing art activities with integrated art instruction using classical music. 4. The art teachers agreed with organizing art activities by using classical music, it could encourage students to pay more attention and expression of creative thinking in their drawings.

Share

COinS