Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การพัฒนารูปแบบการบริหารงานเชิงธุรกิจสำหรับหน่วยงานการบริการสนับสนุนวิชาการ ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Development of profit-centered business models for academic support services units of public autonomous universities
Year (A.D.)
2002
Document Type
Thesis
First Advisor
สุชาติ ตันธนะเดชา
Second Advisor
ประหยัด ปาลกะวงศ์ ณ อยุธยา
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Discipline
อุดมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2002.211
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการบริหารงานเชิงธุรกิจของหน่วยงานการบริการของรัฐ และเอกชน และเพื่อพัฒนารูปแบบการบริหารงานเชิงธุรกิจสำหรับหน่วยงานการบริการสนับสนุนวิชาการของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ ประชากรและกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ไนการวิจัย ได้แก่ รัฐวิสาหกิจและธุรกิจเอกชนที่ให้บริการจำเป็นแก่สังคม และมีการบริหารงานเชิงธุรกิจแบบศูนย์กำไร จำนวน 8 แห่ง มหาวิทยาลัยของรัฐ และเอกชนที่มีนโยบาย และการบริหารงานเชิงธุรกิจสำหรับหน่วยงานการบริการสนับสนุนวิชาการจำนวน 10 แห่ง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบวิเคราะห์และสังเคราะห์เอกสาร แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง และแบบสำรวจ สถานภาพการบริหารงานเชิงธุรกิจของหน่วยงานสนับสนุนในมหาวิทยาลัย 43 แห่ง 165 หน่วยงาน เพื่อจัดกลุ่มหน่วยงานสนับสนุน ให้ได้หน่วยงานการบริการสนับสนุนวิชาการ และลักษณะการบริหารงานเชิงธุรกิจที่เป็นอยู่ และนำมาสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงเพื่อสัมภาษณ์ผู้บริหาร ผู้วิจัยได้เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยตนเอง ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบการบริหารงานเชิงธุรกิจสำหรับหน่วยงานการบริการสนับสนุนวิชาการของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ ประกอบด้วย นโยบายวิสาหกิจของสภามหาวิทยาลัยมาตรการดำเนินธุรกิจของมหาวิทยาลัย ระบบการบริหารงานแบบศูนย์กำไรของหน่วยงานการบริการสนับสนุนวิชาการ ที่มีการวัดและประเมินผลการดำเนินงาน ผลตอบแทนและประสิทธิผลและการรายงานผลการสนับสนุนงานพัฒนาวิชาการของมหาวิทยาลัย และความร่วมมือกับหน่วยงานภายในและภายนอกที่จะเป็นประโยชน์ต่อการนำไปใช้บริหารหน่วยงาน เพื่อให้มีการพึ่งพาตนเองได้ทางการเงิน และสร้างรายได้ให้แก่มหาวิทยาลัย และนำเสนอรูปแบบประยุกต์อีก 3 รูปแบบ ได้แก่ รูปแบบราชการ รูปแบบกึ่งราชการ และรูปแบบธุรกิจเอกชน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objectives of this research were to investigate business models of service units of state enterprises and private companies and to develop profit-centered business models for academic support service units of public autonomous universities. The population and samples were six state enterprises, two private companies and 10 public and private universities which offer services needed by the public and which have profit-centered business models for service and support units. Policies and profit-centered business models were studied through document analysis, structured interviews of executives and a business model survey for 165 support service units of 43 universities. The executives who were selected for interview were from academic support service units which the survey showed had profit-centered business models. The findings of the research were that the proposed profit-centered business models for academic support service units of public autonomous universities were comprised of enterprise policies of the university council, business measures of the university, and a profit-centered business model for academic support service units having performance assessment, compensation, effectiveness, reporting of performance, support for academic development of the university, and cooperation with internal and external agencies that benefit administration of the unit so that it is able to be financially self-sufficient and to produce income for the university. Three business models are proposed: a bureaucratic model, a semi-bureaucratic model, and private business model.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พิมลสมพงศ์, ฉลองศรี, "การพัฒนารูปแบบการบริหารงานเชิงธุรกิจสำหรับหน่วยงานการบริการสนับสนุนวิชาการ ของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ" (2002). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 32265.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/32265