Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ลักษณะที่เหมาะสมของโปรแกรมช่วยสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน สำหรับครูระดับมัธยมศึกษา ในกรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Appropriate features of computer - assisted instruction authoring system for secondary school teachers in Bangkok Metropolis
Year (A.D.)
1994
Document Type
Thesis
First Advisor
สุกรี รอดโพธิ์ทอง
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
โสตทัศนศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1994.111
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาลักษณะที่เหมาะสมของโปรแกรมช่วยสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ในด้านการใช้งานกับฮาร์ดแวร์ และด้านการใช้สร้างบทเรียน สำหรับครูระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานคร โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ที่ผ่านการฝึกอบรมความรู้เกี่ยวกับโปรแกรมช่วยสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน จำนวน 120 ท่าน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยให้กลุ่มตัวอย่างตอบแบบสอบถาม หลังจากการฝึกอบรม ผลการวิจัยสรุปได้ว่า ลักษณะที่เหมาะสมของโปรแกรมช่วยสร้างบทเรียนคอมพิวเตอ์ช่วยสอน สำหรับครูระดับมัธยมศึกษา ควรมีลักษณะดังนี้คือ 1. เป็นโปรแกรมที่ใช้งานกับอุปกรณ์ฮาร์ดแวร์โดย ใช้งานกับ CPU รุ่น 80386 หน่วย ความจำหลัก RAM ขนาด 4 MB ใช้กับ Disk Drive ชนิด High Density จอภาพชนิด VGA Color และสามารถใช้งานกับเมาส์ได้ ระดับควบคุมที่ใช้กับโปรแกรมคือ Windows 2. การใช้โปรแกรมช่วยสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน กลุ่มตัวอย่างต้องการโปรแกรมที่มีการใช้งานใน 2 ลักษณะคือ โปรแกรมที่มีประสิทธิภาพสูงต้องใช้กับฮาร์ดดิสค์ และโปรแกรมที่มีประสิทธิภาพต่ำแต่ไม่ต้องใช้กับฮาร์ดดิสค์ 3. การใช้งานโปรแกรม กลุ่มตัวอย่างต้องการใน 2 ลักษณะคือ ในลักษณะแรกเป็นการใช้งานโดยไม่ต้องเขียนคำสั่ง ทำงานโดยใช้เมนู และ Toolbox จากหน้าจอทั้งหมด ลักษณะที่สองเป็นการทำงานโดยใช้เมนู และ Toolbox รวมทั้งการเขียนคำสั่งเพิ่มเติมสำหรับงานที่ซับซ้อนขึ้น 4. ด้านการใช้สร้างบทเรียน ด้านตัวอักษรต้องการตัวอักษรที่มีตั้งแต่ 3 รูปแบบขึ้นไป และมีหลายขนาดให้เลือก ด้านการสร้างกราฟิก การกำหนดขนาด และตำแหน่งนั้นต้องการการทำงานโดยมีเครื่องมือ (Tools) ช่วยสร้างภาพบนจอภาพโดยใช้ได้ทั้งเม้าส์ และคีย์บอร์ดในการสร้างด้านการมีสีทั้งตัวอักษร และภาพกราฟิกต้องการให้มีสีให้เลือกให้มากเพื่อการออกแบบที่ซับซ้อน และต้องการเลือกสีแบบมีจานสีปรากฏบนจอ แล้วเลือกโดยใช้เมาส์ นอกจากนี้ต้องการให้มีภาพสะสมที่มีลักษณะภาพเหมือนจริงไว้ในโปรแกรมเพื่อการนำมาใช้งาน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research study was to investigate appropriate features concerning hardware requirements and those related to the courseware development of computer-assisted instruction authoring system for secondary school teachers in Bangkok Metropolis. Samples consisted of 120 secondary school teachers in Bangkok Metropolis. They all received a one day training workshop pertaining to computer-assisted instruction authoring system packages. The questionnaires were used as research instruments. Data were analyzed by frequency by count and percentage. The findings revealed that the appropriate features of computer-assisted instruction authoring system for secondary school teachers are as follows: 1. Hardware requirements of an appropriate authoring system were 80386 processors running under windows environment, 4 MB RAM, high density disk drive, VGA color monitor with a mouse. 2. Two sets of program levels are suggested for users to use to meet their needs. 3. Two features of an authoring system applications were needed. The first feature was operating the system by using menus and toolbox appearing on the monitor without writing any command and the second was operating the system by using menus and toolbox including writing some simple commands for more complicated courseware design. 4. For courseware development, samples needed the features such as color, font of characters and drawing tools should be adequately provided. Moreover they needed graphic library being available in an appropriate authoring system.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
โตรอด, ศิริรัตน์, "ลักษณะที่เหมาะสมของโปรแกรมช่วยสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน สำหรับครูระดับมัธยมศึกษา ในกรุงเทพมหานคร" (1994). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 31436.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/31436