Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ผลของกระบวนการเรียนรู้และการแสดงผลการเชื่อมโยงบนเว็บที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง อินเทอร์เน็ตเบื้องต้น ของนิสิตปริญญาบัณฑิตชั้นปีที่ 1
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Effect of learning process and link display on screen in web-based instruction upon learning achievement on introduction to Internet of first year undergraduate students
Year (A.D.)
2003
Document Type
Thesis
First Advisor
ใจทิพย์ ณ สงขลา
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
โสตทัศนศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2003.16
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของกระบวนการเรียนรู้และการแสดงผลการเชื่อมโยงบนเว็บที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง อินเทอร์เน็ตเบื้องต้น ของนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 1 การวิจัยเป็นการวิจัยเชิงทดลองแบบแฟคทอเรียล 2 X 2 กลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตที่ลงทะเบียนเรียนวิชาพื้นฐานคอมพิวเตอร์เพื่อการศึกษา ภาคปลาย ปีการศึกษา 2546 ซึ่งแยกผู้เรียนตามกระบวนการเรียนรู้จากการทดสอบด้วยแบบวัดกระบวนการเรียนรู้(Learning Process Questionnaire) ของจอห์น บิกส์ เพื่อแบ่งผู้เรียนเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มละ 40 คน รวมทั้งสิ้น 80 คน แล้วจึงแบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 4 กลุ่ม กลุ่มละ 20 คน ดังนี้ 1) ผู้เรียนที่มีกระบวนการเรียนรู้แบบลึกเรียนจากเว็บบทเรียนที่มีการแสดงผลการเชื่อมโยงในหน้าต่างเดียวกัน 2) ผู้เรียนที่มีกระบวนการเรียนรู้แบบลึกเรียนจากเว็บบทเรียนที่มีการแสดงผลการเชื่อมโยงแบบปรากฏซ้อนทับบางส่วนในหน้าต่างเดิม 3)ผู้เรียนที่มีกระบวนการเรียนรู้แบบตื้นเรียนจากเว็บบทเรียนที่มีการแสดงผลการเชื่อมโยงในหน้าต่างเดียวกัน 4)ผู้เรียนที่มีกระบวนการเรียนรู้แบบตื้นเรียนจากเว็บบทเรียนที่มีการแสดงผลการเชื่อมโยงแบบปรากฏซ้อนทับบางส่วนในหน้าต่างเดิม นำผลที่ได้จากการทดลองมาวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนสองทาง (Two-Way ANOVA) ผลการวิจัยพบว่า 1.ผู้ที่มีกระบวนการเรียนรู้ต่างกันเมื่อเรียนด้วยเว็บบทเรียนเรื่องอินเทอร์เน็ตเบื้องต้นมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกัน 2.ผู้ที่เรียนด้วยเว็บบทเรียนเรื่องอินเทอร์เน็ตเบื้องต้นที่มีการแสดงผลการเชื่อมโยงต่างกันมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกัน 3. ผู้ที่มีกระบวนการเรียนรู้ต่างกันเมื่อเรียนด้วยเว็บบทเรียนเรื่องอินเทอร์เน็ตเบื้องต้นที่มีการแสดงผลการเชื่อมโยงต่างกันมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกัน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to study the effects of learning process and link display on web upon learning achievement on “Introduction to the Internet" of the first year undergraduate students. The research was 2X2 factorial design. The sample, students registered in Foundations of Computer for Education on second semester of the year 2003, was examined by Learning Process Questionnaire. The total of 80 students sampling group was randomized 40 each from students with Deeper Process and Surface Process groups. Then the sampling group was divided into four experimental groups of twenty as follows : 1) a group of students with deeper process learn from WBI having link display in the same window. 2)a group of students with deeper process learn from WBI having link display pop up window. 3) a group of students with surface process learn from WBI having link display in the same window. 4)a group of students with surface process learn from WBI having link display pop up window. The data were analyzed by Two-Way ANOVA. The results were : 1. Students who had different learning processes which study from web-based instruction lesson on “Introduction to the Internet" had no distinguish of learning achievement. 2. Students who study from web-based instruction lesson on “Introduction to the Internet" having different link display on screen had no distinguish of learning achievement.3) Students who had different learning processes study from web-based instruction lesson on “Introduction to the Internet" having different link display on screen had no distinguish of learning achievement.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
กิจเปรมถาวร, จักรพงษ์, "ผลของกระบวนการเรียนรู้และการแสดงผลการเชื่อมโยงบนเว็บที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง อินเทอร์เน็ตเบื้องต้น ของนิสิตปริญญาบัณฑิตชั้นปีที่ 1" (2003). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 31315.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/31315