Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การศึกษาการแสดงออกทางศิลปะโดยการระบายสีด้วยนิ้วมือของนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 3 ตามทฤษฎีของ โรดา เคลลอกก์
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A study of artistic expression through finger painting of third grade kindergarteners based on Rhoda Kellogg's theory
Year (A.D.)
2001
Document Type
Thesis
First Advisor
สุลักษณ์ ศรีบุรี
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ศิลปศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2001.194
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการแสดงออกทางศิลปะโดยการระบายสีด้วยนิ้วมือของนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 3 ตามทฤษฎีของ โรดา เคลลอกก์ โดยศึกษาเกี่ยวกับขั้นพัฒนาการการระบายสีด้วยนิ้วมือ ซึ่งพิจารณาจากด้านโครงสร้างของการสร้างภาพ ด้านรายละเอียดของการแสดงออก และด้านการระบายสี และการวาดภาพคนในการระบายสีด้วยนิ้วมือ กลุ่มตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 3 ที่ศึกษาในปีการศึกษา 2544 จำนวน 30 คน ของโรงเรียนอนุบาลบ้านไทรงาม สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาเอกชน ซึ่งเด็กทั้งหมดมีอายุเฉลี่ย 5 ปี 7 เดือน การเก็บข้อมูลในการวิจัยนี้ทั้งหมด 3 ครั้ง มีจำนวนผลงานทั้งสิ้น 90 ชิ้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) อุปกรณ์และเครื่องมือที่ใช้ในการระบายสีด้วยนิ้วมือ 2) แบบคำสั่ง 3) แบบวิเคราะห์ผลงาน ตามทฤษฎีของ โรดา เคลลอกก์ ประกอบด้วย 2 ส่วนคือ 3.1) การวิเคราะห์พัฒนาการการระบายสีด้วยนิ้วมือ 3.2) การวิเคราะห์การวาดภาพคน 4) แบบสัมภาษณ์ 5) แบบสังเกตการณ์ประกอบพฤติกรรมการระบายสีด้วยนิ้วมือ ผลการวิจัยพบว่า การระบายสีด้วยนิ้วมือของเด็กส่วนมากเป็นไปตามทฤษฎีของ โรดา เคลลอกก์ ซึ่งมีรายละเอียดดังนี้ 1) เด็กทุกคนมีการแสดงออกในการระบายสีด้วยนิ้วมืออยู่ในขั้นเป็นรูปภาพ เป็นภาพที่ผู้ใหญ่สามารถดูออก ซึ่งเด็กมักจะวาดเป็นภาพคน บ้าน สัตว์ และ ต้นไม้ ส่วนด้านโครงสร้างของการสร้างภาพของเด็กทุกคนปรากฏแบบ แสดงรูปภาพ ด้านรายละเอียดของการแสดงออกปรากฏแบบ แสดงรูปภาพ เช่นกัน และด้านการระบายสีของเด็กส่วนมาก เป็นการระบายสีโดยใช้หลายสี และมีลักษณะที่ไม่ผสมสีปนเปจนเหมือนโคลน 2) การวาดภาพคนของเด็กส่วนมาก พบว่า ส่วนของร่างกายที่เด็กมักจะวาดมากที่สุด คือ ศีรษะ หน้าตา และ ขา ซึ่งภาพคนที่เด็กส่วนใหญ่วาดนั้นมักจะมีส่วนต่างๆของร่างกายไม่ครบถ้วน นอกจากนี้ยังพบว่าเทคนิคที่เด็กส่วนมากใช้ในการระบายสีด้วยนิ้วมือ คือ การใช้ฝ่ามือในการระบายสี และ การใช้นิ้วมือนิ้วเดียวในการวาดภาพ สีที่เด็กส่วนมากเลือกใช้ คือ สีชมพู และเด็กมักจะวาดภาพตกแต่งเพิ่มเติมนอกเหนือจากที่กำหนด
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to study the artistic expression through finger painting of third grade kindergarteners based on Rhoda Kelloggʼs theory concerning the stage of finger painting development ; considered follow structure, content and coloring | and human figure drawing. Subjects were 30 third grade kindergarteners of Bansaingam Kindergarten under Office of Private Education Commission in 2001 academic year. The average of the children's age was 5 years 7 months. The research instruments were : 1 ) Equipment and the finger painting instruments 2) The instruction for finger painting 3) A set of criteria for analysis based on Rhoda Kelloggʼs theory were: 3.1) analysis of finger painting development 3.2) analysis of human drawing . 4) The interviewing form 5) The observation form The results finding were that most children finger paintings followed Rhoda Kellogg's theory which concluded by this following: 1) All children expressed their finger paintings as the level of "Pictorial stage" which adult could understand what they wanted to express in their paintings. The children usually draw man, animal, and tree, For the structure and content of their paintings were "Pictorials". The way of coloring, the children used many colors, the colors were very clear not mix up like mud. 2) When the children drew man in their finger painting, it was found that the most body part they drew were head, face, and legs. In their finished finger painting, it was found that most finger paintings of man was incomplete of body part, some part of body was disappear. Furthermore, it was found that most children used their palm for spreading color on the paper and used only one finger for making or drawing picture. Most favorite colors they used were pink and they liked to decorate their picture more without requirment.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ลีละธิติ, วริยา, "การศึกษาการแสดงออกทางศิลปะโดยการระบายสีด้วยนิ้วมือของนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 3 ตามทฤษฎีของ โรดา เคลลอกก์" (2001). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 31039.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/31039