Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ผลการฝึกใช้เมตาคอคนิชั่นเพื่อกำกับและควบคุมตนเองในการเรียน ของนักเรียนโครงการการศึกษาพิเศษ โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Effects of metacognition training upon self-regulation in learning of students in special education program of the Chulalongkorn University Demonstation School

Year (A.D.)

2001

Document Type

Thesis

First Advisor

นิรันดร์ แสงสวัสดิ์

Second Advisor

นิรมล ชยุตสาหกิจ

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

จิตวิทยาการศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2001.110

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการฝึกใช้เมตาคอคนิชั่นเพื่อกำกับและควบคุมตนเองในการเรียนของนักเรียนโครงการการศึกษาพิเศษ โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนโครงการการศึกษาพิเศษ ปีการศึกษา 2544 จำนวน 6 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบวัดการกำกับและควบคุมตนเอง แบบสังเกตพฤติกรรม บทเรียนการฝึกเมตา คอคนิชั่น แบบฝึกอ่านการวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแสดงกราฟ และเขียนบรรยายพัฒนาการ ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่ได้รับการฝึกเมตาคอคนิชั่นมีคะแนนการกำกับและควบคุมตนเองในการเรียนหลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this research was to study the effects of metacognition training upon self-regulation in learning of students in special education program of the Chulalongkorn University demonstration School. The sample consited of 6 students in special education program in the academic year 2001. The research instruments were self - regulation test, behavior observing test, metacognition training lessons, reading exercise. The data were analyzed by graph and development narration. The results of this research were revealed that: The students who learned self-regulation by using metacognition training had self-regulation post test scores higher than pre test scores.

Share

COinS