Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การพัฒนาโปรแกรมการส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการเมืองและการปกครองไทย ด้วยการบูรณาการการสอนสังคมศึกษากับการสอนภาษาแบบธรรมชาติ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A development of a program for enhancing learning achievement on Thai politics and government by integrating social studies instruction and a whole language approach for prathom suksa five students
Year (A.D.)
2000
Document Type
Thesis
First Advisor
แรมสมร อยู่สถาพร
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ประถมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2000.118
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโปรแกรมการส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเมืองและการปกครองไทยด้วยการบูรณาการการสอนสังคมศึกษากับการสอนภาษาแบบธรรมชาติสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยมีขั้นตอนในการดำเนินการวิจัย 3 ขั้นตอน คือ 1) การสร้างโปรแกรม 2) การทดลองใช้โปรแกรม และ 3) การปรับปรุงและการนำเสนอโปรแกรม ตัวอย่างประชากร คือ นักเรียนโรงเรียนทุ่งสองห้อง กรุงเทพมหานครฯ ปีการศึกษา 2543 จำนวน 44 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองจำนวน 22 คน เรียนด้วยการบูรณา การการสอนสังคมศึกษากับการสอนภาษาแบบธรรมชาติ และกลุ่มควบคุมจำนวน 22 คน เรียนด้วยการสอนตามปกติ ข้อมูลที่ได้จากการดำเนินการวิจัย นำมาวิเคราะห์โดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที ผลการทดลองใช้โปรแกรม พบว่า 1. หลังการทดลอง ค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเมืองและการปกครองไทยของนักเรียนกลุ่มทดลองมีค่าสูงกว่าค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนกลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนที่เช้าร่วมโปรแกรมส่วนใหญ่มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมในโปรแกรมอยู่ในระดับเหมาะสมมาก ข้อมูลที่ได้จากการดำเนินการวิจัย นำมาปรับปรุงและนำเสนอเป็นโปรแกรมการส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเมืองและการปกครองไทยด้วยการบูรณาการการสอนสังคมศึกษากับการสอนภาษาแบบธรรมชาติ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this study was to develop the program for enhancing learning achievement on Thai Politics and Government by integrating social studies instruction and a whole language approach for Prathom Suksa Five students. Three stages of the program development were : 1) Developing the program, 2) Trying out the program, and 3) Improving and presenting the program. The subjects were 44 students of Prathom Suksa Five in the academic year 2000, from Thungsonghong School, Bangkok Province. The subjects were composed of 2 groups. The experimental group of 22 students was taught by integrating social studies instruction and a whole language approach, and the control group of 22 students was taught by using conventional instruction. The data obained in this study were analyzed by using arithmetic mean, standard deviation and t-test The findings were as follows : 1. The post - test arithmetic mean score of the students in the experimental group was significantly higher than those of students in the control group at the .05 level. 2. Most students perceived that the arrangement of the program were appropriate at the high level. The data obtained were used for the improvement of the program for enhancing learning achievement on Thai Politics and Government by integrating social studies instruction and a whole language approach for Prathom Suksa Five students.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เจริญนาน, ศรียา, "การพัฒนาโปรแกรมการส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการเมืองและการปกครองไทย ด้วยการบูรณาการการสอนสังคมศึกษากับการสอนภาษาแบบธรรมชาติ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5" (2000). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 30749.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/30749