Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การวิเคราะห์ปัจจัยที่สงผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการสอน
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
An analysis of factors affecting the affectiveness of the schools using English as a medium of instruction
Year (A.D.)
2000
Document Type
Thesis
First Advisor
อมรชัย ตันติเมธ
Second Advisor
ทวีวัฒน์ ปิตยานนท์
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Discipline
บริหารการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2000.98
Abstract
วิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการสอนด้วยการพัฒนาปัจจัยที่ส่งผล และตรวจสอบปัจจัยที่ส่งผลด้วยกระบวนการเทคนิคเดลฟาย ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนเอกชน ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการสอนมี 12 ด้าน และรายการสำคัญที่สุดของปัจจัยแต่ละด้านมีดังนี้ คือ 1) โครงสร้างองค์การ : การกำหนดบทบาทหน้าที่และการประสานงาน 2) เทคโนโลยีองค์การ : เทคโนโลยีเพื่อการดำเนินงานและประสานงาน 3) วัฒนธรรมองค์การ : การถ่ายทอดวัฒนธรรมด้วยการอบรมบุคลากร 4) บรรยากาศองค์การ : การทำงานเป็นทีมสัมพันธ์ 5) การรับรู้ของบุคลากร : การรับรู้ในบทบาทหน้าที่และกฎระเบียบ 6) ทัศนคติและค่านิยมของบุคลากร : ความมุ่งมั่นจริงจังต่อความสำเร็จของงานและความพึงพอใจงาน 7) บุคลิกภาพของบุคลากร : บุคลิกภาพที่เหมาะสมกับหน้าที่ 8) การเรียนรู้ของบุคลากร : กระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่องตลอดเวลา 9) การจูงใจของบุคลากร : การมอบหมายงานที่เหมาะสมกับลักษณะของแต่ละคน 10) การวิเคราะห์เชิงกลยุทธ์ : ความสอดคล้องระหว่างเป้าหมายกับทรัพยากร 11) การกำหนดกลยุทธ์ : การจัดทำวัตถุประสงค์ทั้งในส่วนที่ใช้ ภาษาไทยและภาษาอังกฤษได้อย่างสอดคล้องกับเป้าหมายโรงเรียน 12) การปฏิบัติตามกลยุทธ์ : การเลือกบุคลากรที่มีความรู้ความสามารถ และการกำกับติดตามตรวจสอบการใช้งบประมาณให้เกิดประโยชน์ ทุกรายการปัจจัยทั้ง 12 ด้าน เป็นรายการที่ผู้เชี่ยวชาญในกระบวนการเทคนิคเดลฟาย มีความเห็นสอดคล้องกันว่าส่งผลต่อประสิทธิผลในระดับมากและมากที่สุด ยกเว้นในปัจจัยด้านบุคลิกภาพของบุคลากรเท่านั้น ที่ไม่มีรายการใดส่งผลต่อประสิทธิผลในระดับมากที่สุด
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
To analyze the factors affecting the effectiveness of the schools using English as a medium of instruction by studying the factors and validating with the experts in the Delphi Technique process. The results can be summarized as follows. There were 12 factors affecting the effectiveness of the schools using English as a medium of instruction and the most important items of each factor are as follows : 1) Organizational Structure : Formulation of roles, functions an co-ordination. 2) Organizational Technology : Technology for management and co-ordination within schools. 3) Organizational Culture : Culture transmission by staff training and development. 4) Organizational Climate : Teamwork relation. 5) Perception of Personnel : Roles, function, and rules. 6) Attitude and Value of Personnel : Determination to make a success. 7) Personality of Personnel : Personnel processing appropriate professionalities. 8) Learning of Personel : The continuous and constant learning process for self-development. 9) Motivationof personnel : Job assignment appropriate to individual personality. 10) Strategic Analysis : Aims conforming to resources. 11) Strategy formulation : Setting up objectives both in Thai and English to conform the aims of schools 12) Strategy Implement : The selection of personnel with qualification and checking and following up the use of school budgetay provision. The experts agreed that all factors affected the effectiveness at high and highest levels, except that only the factors relating the personality of personal did not have any effects on the highest level
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ยงค์กมล, สุทธิพงศ์, "การวิเคราะห์ปัจจัยที่สงผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการสอน" (2000). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 30729.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/30729