Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ผลการสอนวาดภาพระบายสีที่มีต่อการแสดงออกทางด้านความรู้ความเข้าใจและทางด้านอารมณ์ของเด็กในมูลนิธิคุ้มครองเด็ก : กรณีเด็กที่ถูกล่วงเกินทางเพศ
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Effects of teaching painting of the cognition and emotion : A case study of sexually abused children
Year (A.D.)
1999
Document Type
Thesis
First Advisor
สันติ คุณประเสริฐ
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ศิลปศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1999.136
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาผลการสอนวาดภาพระบายสีที่มีต่อการแสดงออก ทางด้านความรู้ความเข้าใจและทางด้านอารมณ์ของเด็กในมูลนิธิคุ้มครองเด็ก ประชากรที่ใช้ในการวิจัย เป็น เด็กหญิงที่ถูกล่วงเกินทางเพศ อายุ 9-12 ปี จำนวน10 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แบบทดสอบความรู้ความเข้าใจและอารมณ์ด้วยการวาดภาพของซิลเวอร์ (SDT) 2)แผนการสอนวาดภาพระบายสีจำนวน10แผนซึ่งประกอบด้วยหัวข้อ คำสั่ง 3 กลุ่มคือ การวาดภาพจากการคาดการณ์ การวาดภาพจากการสังเกต การวาดภาพจากจินตนาการ 3)แบบประเมินผลงาน ผู้วิจัยได้ทำการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยตัวเอง ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหา ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ( t-test ) ผลวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพที่มีต่อการแสดงออกทางด้านความรู้ความเข้าใจและทางด้านอารมณ์พบว่า หลังการเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ.05 ผลการศึกษาในรายละเอียดพบว่า เด็กที่เรียนตามแผนการสอนวาดภาพระบายสี มีผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพที่มีต่อการแสดงออกทางด้านความรู้ความเข้าใจและทางด้านอารมณ์สูงกว่าก่อนเรียน เมื่อศึกษารายละเอียด จากแบบทดสอบย่อย การวาดภาพจากการคาดการณ์ การวาดภาพจากการสังเกต การวาดภาพ จากจินตนาการพบว่ามีคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to study the effects of teaching painting of the cognition and emotion expression of children in Child Protection Foundation: a case study of sexually abused children. The research population were 10 sexually abused girls, aged 9-12 years old. The research instruments were 1. Silver Drawing Test of Cognition and Emotion [SDT]. 2.Painting Lesson Plans: 10 plans which consisted of 3 kinds such as predictive drawing, drawing form observation, drawing form imagination 3. Evaluate Form. The obtained data were analyzed by arithmetic means, standard deviation and t-test. The research findings revealed that: the post- test scores of the cognition and emotion expression is higher than the pre- test scores at the .05 level of significance. According to the research were as following: After completed the painting teaching all the children got the achievement scores of post-test higher than the ones from the pre-test, according to the predictive drawing, drawing from observation, drawing from imagination
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
คชสำโรง, พดุงศักดิ์, "ผลการสอนวาดภาพระบายสีที่มีต่อการแสดงออกทางด้านความรู้ความเข้าใจและทางด้านอารมณ์ของเด็กในมูลนิธิคุ้มครองเด็ก : กรณีเด็กที่ถูกล่วงเกินทางเพศ" (1999). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 30613.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/30613