Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การศึกษาการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 11

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

A study of parent's involvement in elementary schools under the jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commission, Educational Region eleven

Year (A.D.)

1999

Document Type

Thesis

First Advisor

วรสุดา บุญยไวโรจน์

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

ประถมศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.1999.94

Abstract

ศึกษาการปฏิบัติและความคาดหวังของผู้ปกครอง เกี่ยวกับการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 11 กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน 100 คน ผู้ปกครองนักเรียน 300 คน ในการวิจัยเรื่อง การมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในโรงเรียนประถมศึกษา ประกอบด้วย 4 ด้าน 1) ด้านงานวิชาการของโรงเรียน 2) ด้านงานบริหารของโรงเรียน 3) ด้านการพัฒนานักเรียน 4) ด้านการติดต่อสื่อสาร เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามผู้ปกครอง แบบสอบถามผู้บริหารโรงเรียน และแบบสัมภาษณ์ผู้ปกครองนักเรียน ผลการวิจัยพบว่า 1) ด้านงานวิชาการของโรงเรียน ผู้ปกครองมีการปฏิบัติในการมีส่วนร่วมในโรงเรียนในระดับปานกลาง และมีความคาดหวังที่จะเข้าไปมีส่วนร่วมในโรงเรียนในระดับมาก 2) ด้านงานบริหารของโรงเรียน ผู้ปกครองมีการปฏิบัติในการมีส่วนร่วมในโรงเรียนในระดับปานกลาง และมีความคาดหวังที่จะเข้าไปมีส่วนร่วมในโรงเรียนในระดับมาก 3) ด้านการพัฒนานักเรียน ผู้ปกครองมีการปฏิบัติในการมีส่วนร่วมในโรงเรียนระดับปานกลา และมีความคาดหวังที่จะเข้าไปมีส่วนร่วมในโรงเรียนระดับมาก 4) ด้านการติดต่อสื่อสาร ผู้ปกครองมีการปฏิบัติในการมีส่วนร่วมในโรงเรียนในระดับปานกลาง และมีความคาดหวังที่จะเข้าไปมีส่วนร่วมในโรงเรียนในระดับมาก

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

To study of parent's involvement in the elementary schools under the jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commission, educational Region eleven. As practice and expect by school administrators and parents. The subject were 100 school administrators and 300 parents. The research in parent's involvement in the elementary schools has been fit in 4 aspect 1) The academic administration of elementary schools 2) The administration of elementary schools 3) The student development and 4) The communications with schools. The research instrument were questionairs for parents, questionairs for school administrators and interviews for parents. The result were found 1) The academic administration of elementary schools. Practice at the moderate level and expect at the higher level. 2) The administration of elementary schools. Practice at the moderate level and expect at the higher level. 3) The student development. Practice at the moderate level and expect at the higher level. 4) The communications with schools. Practice at the moderate level and expect at the higher level.

Share

COinS