Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
สภาพและปัญหาการบริหารงานโรงเรียนประถมศึกษา ที่เปิดสอนระดับก่อนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 4
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
State and problems of the administration of elementary schools with pre-primary education program under the jurisdiction of the office of the National Primary Education Commission, Educational Region Four
Year (A.D.)
1995
Document Type
Thesis
First Advisor
สนานจิตร สุคนธทรัพย์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
บริหารการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1995.208
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการบริหารงานโรงเรียนประถมศึกษาที่เปิดสอนระดับก่อนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 4 ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบปอบถามส่วนใหญ่ระบุว่า สภาพการบริหารงานด้านการจัดโครงสร้าง องค์การ จัดเป็นชั้นอนุบาล มีครูทำหน้าที่หัวหน้างานรับผิดชอบ ด้านหลักสูตรและการสอนใช้แนวการจัดประสบการณ์ของสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ (สปช.) ด้านการเงิน มีการวางแผนการใช้เงิน ด้านบริการสนับสนุนด้านธุรการ มีครูเป็นผู้รับผิดชอบงานโดยตรง ด้านการบริหารงานบุคคล จัดให้ครูสอนชั้นเดียวทุกกิจกรรม ด้านการบริหารกิจการนักเรียน มีการจัดกิจกรรมครบตามที่ สปช. กำหนดด้านอาคารส์ถานที่และสิ่งอำนวยความสะดวกมีการวางแผนระยะยาวและจัดทาแผนการใช้ ด้านความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน มีการจัดทำแผนประชาสัมพันธ์ ด้านความรับผิดชอบต่อสังคม มีการให้ชุมชนร่วม กำหนดวัตถุประสงค์ของการจัดการศึกษาระดับก่อนประถมศึกษาฃองโรงเรียน ปัญหาที่มีผู้ระบุสูงสุดในแต่ละด้านได้แก่ ขาดครูสาขาอนุบาลศึกษาหรือปาขาปฐมวัย ขาดเอกสารประกอบหลักสูตรเพื่อการค้นคว้า งบประมาณที่ได้รับจัดสรรไม่เพียงพอ ขาดวัสดุในการผลิตสื่อ ขาดอุปกรณ์ การออกกาลังกายำหรับนักเรียน ขาดสถานที่เล่นของเด็ก ห้องน้ำห้องส้วมไม่เป็นสัดส่วนสำหรับเด็กระดับก่อนประถมศึกษา ชุมชนไม่มีความรู้ความสามารถเพียงพอที่จะร่วมกำหนดวัตถุประสงค์ของการจัดการศึกษา ระดับก่อนประถมศึกษา ครูขาดความรู้เกี่ยวกับการวิจัยในห้องเรียน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to study the state and problems of the administration of elementary schools with pre-primary education program under the jurisdiction of the Office of the National Primary, Education Commission, Educational Region Four. Findings from the questionnaire were as follows : Most repondents stated, that the pre-primary education program was organized in the form of kindergarten classes under the supervision of Head of Pre-primary Education Program. Quidelines for organizing the program were provided by the Office of the National Primary Education Commission [ONPEC]. PIanning on the expenditure was conducted. Teachers were assigned to be responsible for business management support service. In term of teaching assignment, each teacher was assigned to a class to teach all activities. Regarding student personnel administration, all the activities specified by ONPEC were carried out. Long-range plan and plans for utilizing buildings and facilities were developed. Accountability of the public was initiated through community participation in formulating school objectives fop pre-primary education. Problems with highest frequencies were lack of teachers with pre-primary education qualification, lack of curriculum materials, inadequate budget, materials for producing instructional media, exercise equipment, playground and toilets for pre-primary school children. Incompetence to participate was found among community members while lack of knowledge in classroom research was singled out as teachers' problem.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
มณีศรี, สุทธิลักษณ์, "สภาพและปัญหาการบริหารงานโรงเรียนประถมศึกษา ที่เปิดสอนระดับก่อนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 4" (1995). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 29845.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/29845