Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การพัฒนาเครื่องมือระบุเด็กที่มีความสามารถพิเศษทางคณิตศาสาตร์ ของนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 6
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A development of instruments for identifying gifted in mathematics of prathom suksa six students
Year (A.D.)
1996
Document Type
Thesis
First Advisor
อุทุมพร จามรมาน
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การวัดและประเมินผลการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1996.251
Abstract
เพื่อสร้างและพัฒนาเครื่องมือระบุนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษทางคณิตศาสตร์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ปีการศึกษา 2539 จำนวน 1,286 คน ในกรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นมี 2 ฉบับ ฉบับที่ 1 ประกอบด้วย แบบเติมคำ จำนวน 8 ข้อ แบบเลือกตอบ จำนวน 24 ข้อ แบบอัตนัย จำนวน 3 ข้อ ฉบับที่ 2 เป็นมาตรประมาณค่า จำนวน 24 ข้อ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ผลการวิจัยในแบบสอบแต่ละฉบับ มีดังนี้ ฉบับที่ 1 1.1 แบบเติมคำ มีค่าความเที่ยงแบบสอดคล้องภายในสูตรสัมประสิทธิ์แอลฟา เท่ากับ .771 ความตรงเชิงจำแนกระหว่างนักเรียนเก่ง กับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษ ทดสอบด้วยสถิต t-test พบว่า มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 1.2 แบบเลือกตอบ มีค่าความเที่ยงแบบสอดคล้องภายในสูตร KR-20 เท่ากับ .753 ความตรงเชิงจำแนก ระหว่างนักเรียนเก่ง กับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษ ทดสอบด้วยสถิติ t-test พบว่า มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 1.3 แบบอัตนัย มีค่าความเที่ยงแบบสอดคล้องภายในสูตรสัมประสิทธิ์แอลฟาเท่ากับ .508 ความตรงเชิงจำแนกระหว่างนักเรียนเก่ง กับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษ ทดสอบด้วยสถิติ t-test พบว่า มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ฉบับที่ 2 1.4 มาตรประมาณค่า มีค่าความเที่ยงแบบสอดคล้องภายในสูตรสัมประสิทธิ์แอลฟาเท่ากับ .898 ความตรงเชิงจำแนกระหว่างนักเรียนเก่ง กับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษ ทดสอบด้วยสถิติ t-test พบว่า มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ระหว่างแบบสอบ มีค่าตั้งแต่ .1942 ถึง .8613 ซึ่งมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to develop instruments for identifying gifted in mathematics of prathom suksa six students. The subjects used in this research were 1,286 prathom suksa six students of the academic year 1996 in Bangkok Metropolis. The instruments consisted of 2 sub-tests : the first sub-test consisted of 8 items of completion-type test, 24 items of multiple-choice type test and 3 items of essay-type test and the second sub-test consisted of 20 items of 5 points rating scale. The results were as follows : 1. The first sub-tests : 1.1 The completion-type test indicated the Cronbach's Alpha internal consistency of .771 and the discriminant validity between the gifted group and the above average group was significant at the level of .01. 1.2 The multiple-choice type test indicated the KR-20 internal consistency of .753 and the discriminant validity between the gifted group and the above average group was significant at the level of .01. 1.3 The essay-type test indicated the Cronbach's Alpha internal consistency of .508 and the discriminant validity between the gifted group and the above average group was significant at the level of .01. The second sub-test : 1.4 The rating scale indicated the Cronbach's Alpha internal consistency of .898 and the discriminant validity between to gifted group and the above average group was significant at the level of .01. 2. The correlation coefficients among sub-tests were .1942 to .8613 which showed significantly related at the level of .01.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ศิริมาลย์, สุรีพร, "การพัฒนาเครื่องมือระบุเด็กที่มีความสามารถพิเศษทางคณิตศาสาตร์ ของนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 6" (1996). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 28089.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/28089