Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองชาวเลในหมู่บ้านสังกาอู้จังหวัดกระบี่ : การศึกษาเชิงชาติพันธุ์วรรณา
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Child rearing practices of Chao Lay parents in Sungka-Ou village, Changwat Krabi : an ethnographic study
Year (A.D.)
1996
Document Type
Thesis
First Advisor
จีระพันธุ์ พูลพัฒน์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ประถมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1996.471
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองชาวเล ในด้านการส่งเสริมพัฒนาการด้านร่างกาย ด้านจิตใจและอารมณ์ ด้านสังคม และด้านสติปัญญา และศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองชาวเล ในด้านการส่งเสริมพัฒนาการด้านร่างกาย ด้านจิตใจและอารมณ์ ด้านสังคม และด้านสติปัญญา โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงชาติพันธุ์วรรณา โดยการสังเกตแบบมีส่วนร่วม และการสัมภาษณ์แบบไม่เป็นทางการจากผู้ปกครองชาวเล. จำนวน 5 ครอบครัว วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสร้างข้อสรุปแบบอุปนัย ผลการวิจัยพบว่า ผู้ปกครองชาวเลผู้เป็นแม่ มีบทบาทในการอบรมเลี้ยงดูเด็กชาวเลมากที่สุดและพ่อมีบทบาทน้อย การอบรมเลี้ยงดูส่วนใหญ่เน้นการส่งเสริมพัฒนาการด้านร่างกายมากกว่าพัฒนาการด้านอื่นๆ การอบรมเลี้ยงดูด้านการส่งเสริมพัฒนาการด้านร่างกาย ผู้ปกครองชาวเลเน้นการดูแลให้เด็กรับประทานอาหารอย่างเพียงพอการดูแลและรักษาพยาบาลเมื่อเด็กเจ็บป่วยตามความเชื่อของตน การอบรมเลี้ยงดูด้านการส่งเสริมพัฒนาการด้านจิตใจและอารมณ์ ผู้ปกครองชาวเลแสดงความรักโดยการอุ้ม กอด และสัมผัสเด็กอย่างสม่ำเสมอ การใช้สื่อพื้นบ้านเพื่อพัฒนาด้านจิตใจและอารมณ์ของเด็กน้อย การอบรมเลี้ยงดูด้านการส่งเสริมพัฒนาการด้านสังคม ผู้ปกครองชาวเลส่งเสริมให้เด็กมีปฏิสัมพันธ์กับบุคคลอื่น และฝึกให้เด็กมีน้ำใจ รู้จักแบ่งปันและมีความสามัคคี การอบรมเลี้ยงดูด้านการส่งเสริมพัฒนาการด้านสติปัญญา ผู้ปกครองชาวเลส่งเสริมให้เด็กเรียนรู้ด้านภาษา ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม และส่งเสริมให้เด็กมีความคิดสร้างสรรค์ภายใต้ปริบทของชาวเล ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองชาวเล วิเคราะห์ตามทฤษฎีนิเวศวิทยาวัฒนธรรม พบว่า ปัจจัยต่างๆ ที่เกี่ยวข้อง คือ ปัจจัยทางภูมิศาสตร์ ปัจจัยทางระบบครอบครัวและเครือญาติ ปัจจัยทางเศรษฐกิจ ปัจจัยทางสังคม ปัจจัยทางการศึกษา ปัจจัยทางความเชื่อ และปัจจัยทางวัฒนธรรมประเพณี
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research were to study the child rearing practices of Chao Lay parents in promoting child development and to investigate factors affecting the practices. As an ethnographic study,participant observation and informal interview were used to collect data. Analytic Induction was then used to analyze the data. The results of this study revealed Chao Lay mothers had more roles in child rearing than the fathers and emphasized the child’s physical development more than other areas of development. In supporting the child’s physical development, Chao Ley parents emphasized eating and folk ways of nursing when their children were ill. In supporting the child’s mind and emotional development, Chao Lay parents were usually expressed affection for children by holding and touching and seldom used folk materials to support this development. In supporting the child’s social development, Chao Lay parents encouraged their children to have good relationship with other children and adults in the village and tought them to be helpful, sharing and co-operative. In supporting the child’s intellectual development, Chao Lay parents supported their children’s language learning, creative thinking and learning about natural, environment within their context. Cultural Ecology theory were used to analyze the factors affecting the child rearing practices of Cho Lay parents. The results revealed geography, family and kinship, economics, society, education, beliefs and culture were factors that had affected the child rearing practices of Chao Lay parents.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
กองสุวรรณ์, สุรัสวดี, "การอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองชาวเลในหมู่บ้านสังกาอู้จังหวัดกระบี่ : การศึกษาเชิงชาติพันธุ์วรรณา" (1996). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 27839.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/27839