Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การพัฒนาแบบสอบความสามารถพื้นฐานทางการเรียนสำหรับเด็กวัยอนุบาล
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A development of basic learning ability test for preschool children
Year (A.D.)
1996
Document Type
Thesis
First Advisor
เยาวดี วิบูลย์ศรี
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิจัยการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1996.613
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและพัฒนาแบบสอบความสามารถพื้นฐานทางการเรียนสำหรับเด็กวัยอนุบาล จำนวน 4 ฉบับ คือ แบบสอบความสามารถทางภาษา แบบสอบความสามารถพื้นฐานทางคณิตศาสตร์ แบบสอบความสามารถด้านการรับรู้โดยใช้ประสาทสัมผัส และแบบสอบความสามารถด้านเหตุผล ซึ่งลักษณะของแบบสอบแบ่งออกเป็น 2 ชนิด คือ แบบสอบเชิงรูปภาพและแบบสอบปฏิบัติ แบบสอบแต่ละฉบับมีจำนวน 20 ข้อ ใช้เวลาในการทำข้อสอบข้อละ 30 นาที กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นอนุบาล 2 ปีการศึกษา 2538 สังกัดสำนักงานการประถมศึกษา กรุงเทพมหานคร จำนวน 359 คน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ค่าความยากของแบบสอบทั้ง 4 ฉบับ มีค่าตั้งแต่ .25-.82 และค่าอำนาจจำแนกมีค่าตั้งแต่ .13-.82 2. ค่าความเที่ยงของแบบสอบทั้ง 4 ฉบับ มีค่าเท่ากับ .71, .72, .79 และ .73 ตามลำดับ โดยมีค่าความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการวัด เท่ากับ 1.95, 1.94, 1.89 และ 1.85 ตามลำดับ 3. ความตรงตามสภาพของแบบสอบทั้ง 4 ฉบับ มีค่าเท่ากับ .49, .41, .28 และ .62 4. ความตรงตามภาวะสันนิษฐานของแบบสอบทั้ง 4 ฉบับ พบว่า แบบสอบความสามารถทางภาษา มีข้อสอบจำนวน 11 ข้อ ที่ค่าน้ำหนักตัวประกอบสอดคล้องกับโครงสร้างที่กำหนดโดยมีค่าร้อยละของความแปรปรวน เท่ากับ 31.0 แบบสอบความสามารถพื้นฐานทางคณิตศาสตร์ มีข้อสอบ 12 ข้อ ที่มีค่าน้ำหนักตัวประกอบสอดคล้องกับโครงสร้างที่กำหนด โดยมีร้อยละของความแปรปรวนร่วม เท่ากับ 46.5 แบบสอบความสามารถด้านการรับรู้โดยใช้ประสาทสัมผัส มีข้อสอบจำนวน 11 ข้อ ที่มีค่าน้ำหนักตัวประกอบสอดคล้องกับโครงสร้างที่กำหนด โดยมีค่าร้อยละของความแปรปรวนร่วม เท่ากับ 36.80 และแบบสอบความสามารถด้านเหตุผลมีข้อสอบ จำนวน 11 ข้อ ที่มีค่าน้ำหนักตัวประกอบสอดคล้องกับโครงสร้างที่กำหนดโดยมีค่าร้อยละของความแปรปรวนร่วม เท่ากับ 31.60 5. ได้ปกติวิสัยเปอร์เซ็นต์ไทล์ของแบบสอบแต่ละฉบับ จากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักเรียนชั้นอนุบาล 2 จำนวน 359 คน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to construct and develop basic ability test for preschool children. There were four subtests : language, mathematic, perception and reasoning, with two types of test : non-verbal test and performance test. Each subtest consisted of 20 items. Time to complete each item was 30 second. The sample consisted of 359 preschool children, academic year 1995, in elementary schools under the Jurisdiction of the Office of the Bangkok Primary Education. These results of the research were as follow : 1. The item difficulty ranged from .25 to .82 and the item discrimination ranged from. .18 to .72 2. Reliabilities of the four subtest were .71, .72, .79 and .73 respectively and the standard error of measurement were 1.95, 1.94, 1.89 and 1.85 respectively. 3. The concurrent validity of the four subtests were .49, .41, .28 and .62 respectively at the significance level of .05. 4. The construct validity of the four subtests were : language test consisted of 11 items which factor loading concordant with the construct and the percentage of accented variance was 31.0, mathematics test consisted of 12 items which factor loading concordant with the construct and the percentage of accounted variance was 46.5, perception test consisted of 11 items which factor loading concordant with the construct and the percentage of accounted variance was 36.80 and reasoning test consisted of 11 items which factor loading concordant with the construct and the percentage of accounted variance was 31.60. 5. Percentile Norm for each subtest was constructed from the sample of 369 preschool children.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
อนุรักษ์วงศ์ศรี, อำภา, "การพัฒนาแบบสอบความสามารถพื้นฐานทางการเรียนสำหรับเด็กวัยอนุบาล" (1996). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 27101.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/27101