Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
สถานภาพการศึกษางานวิจัยการสื่อสารกลุ่มในประเทศไทย
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Status of group communication research in Thailand
Year (A.D.)
2009
Document Type
Thesis
First Advisor
เมตตา วิวัฒนานุกูล
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วาทวิทยา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2009.500
Abstract
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเอกสาร (Documentary Research) โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหาเชิงปริมาณ(Quantitative Content Analysis) มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจสถานภาพของงานวิจัยการสื่อสารกลุ่มในประเทศไทย จากงานวิทยานิพนธ์ของมหาวิทยาลัยต่างๆ ในประเทศไทย รวม 16 สถาบัน ที่ตีพิมพ์ระหว่างปีการศึกษา พ.ศ. 2519-2551 ผลการศึกษาวิจัย พบว่า 1. พบงานวิจัยการสื่อสารกลุ่มทั้งหมด 89 เล่ม โดยมีการศึกษาในด้านจิตวิทยามากที่สุด 2. บริบทในการศึกษาที่พบมากที่สุด คือ บริบททางการศึกษา คิดเป็นร้อยละ 52 รองลงมาคือ บริบททางการแพทย์/สาธารณสุข คิดเป็นร้อยละ 11 3. ประเด็นที่มีการศึกษามากที่สุด คือ การใช้กระบวนการกลุ่ม คิดเป็นร้อยละ 77.3 รองลงมา คือ พฤติกรรมกลุ่ม คิดเป็นร้อยละ 6.1 4. แนวคิดทฤษฎีการสื่อสารกลุ่ม ที่ใช้มากที่สุด คือ ทฤษฎีสนาม คิดเป็นร้อยละ 8.6 รองลงมาคือ ทฤษฎีบุคลิกภาพของกลุ่ม และทฤษฎีเครือข่ายการสื่อสาร จำนวนเท่ากัน คิดเป็นร้อยละ 2.6 และทฤษฎีสัมฤทธิ์ผลของกลุ่ม คิดเป็นร้อยละ 2.0 5. วิธีการเก็บข้อมูลที่ใช้มากที่สุด คือ การสังเกตการณ์ คิดเป็นร้อยละ 17.7 รองลงมาคือ การวิจัยเชิงทดลอง โดยเฉพาะการจัดกิจกรรมกลุ่มและปฏิสัมพันธ์กลุ่ม คิดเป็นร้อยละ 12.3 6. องค์ความรู้ที่พบมากที่สุด คือ องค์ความรู้ในด้านบทบาทและประสิทธิภาพของกลุ่ม โดยพบว่า การใช้กิจกรรมกลุ่มทำให้เกิดประสิทธิภาพมากกว่า รองลงมาคือ การรวมตัว/การก่อตัวของกลุ่ม โดยพบ ขั้นตอนในการรวมตัว/ก่อตัวของกลุ่ม 7. ปัญหาและอุปสรรคในการทำวิจัยที่พบมากที่สุด คือ ปัญหาเกี่ยวกับวิธีการเก็บข้อมูล โดยเฉพาะในเรื่อง ระยะเวลาการเก็บข้อมูลมีอย่างจำกัด รองลงมาคือ ปัญหาเกี่ยวกับกลุ่มตัวอย่าง โดยเฉพาะในเรื่อง กลุ่มตัวอย่างมีจำนวนจำกัด มีจำนวนเท่ากัน คิดเป็นร้อยละ 25.0
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This study is a documentary research conducted by quantitative content analysis to survey the status of group communication research in Thailand by analyzing theses for Master's Degree from 16 universities published during 2519 - 2551. The findings are as follow: 1. 89 theses in group communication is found, and are studied in the field of psychology the most. 2. Contexts of group communication which are mostly studied are "educational" 52% and "medical/public health" 11 % respectively. 3. Main topics which are mostly studied are "the use of group process" 77.3%, and "group behavior" 6.1% respectively. 4. Theoretical concepts of group communication which are mostly used are "Field Theory" 8.6% | "Group Personality Theory" and "Communication Network Theory" 2.6%,and "Theory of Group Achievement" 2.0% 5. Data-collection methods which are mostly used are "observation 17.7%" and "experimental study by setting up group activities and group interaction" 12.3 % respectively. 6. The major findings of studies are "the findings about the roles and influences of group", especially the finding that "groups can contribute more effective outcomes than individuals" and "the finding about group formation", especially the finding that "the procedure of group formation." 7. Problems and limitations which are mostly found are "data collection problems" 25.0%, especially time limit, and "sampling problems"25.0% especially too small-size samples.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
วัดละเอียด, กัณฑรัตน์, "สถานภาพการศึกษางานวิจัยการสื่อสารกลุ่มในประเทศไทย" (2009). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 26226.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/26226