Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ความรู้ แรงจูงใจ ความตระหนัก พฤติกรรมเพื่อสุขภาพและพฤติกรรมการสื่อสารเชิงสุขภาพของผู้บริโภค
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Consumer's Health Knowledge, Motivation, Consciousness, Behavior and Communication Behavior
Year (A.D.)
2009
Document Type
Thesis
First Advisor
วิฏราธร จิรประวัติ, ม.ล.
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การโฆษณา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2009.379
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ความรู้ แรงจูงใจ ความตระหนัก และพฤติกรรมเพื่อสุขภาพ 2) ความสัมพันธ์ของความรู้ แรงจูงใจ ความตระหนักกับพฤติกรรมเพื่อสุขภาพ 3) การเปิดรับสื่อทั่วไปและสื่อเพื่อสุขภาพของผู้บริโภค และ 4) ทัศนคติต่อสื่อและรูปแบบของสารเพื่อสุขภาพที่มีความเหมาะสมในการเผยแพร่ข้อมูล โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey research) ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างจำนวน 433 คน ทั้งเพศชายและเพศหญิง อายุระหว่าง 20-54 ปี ที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร และดำเนินการเก็บข้อมูลในช่วงเดือนกุมภาพันธ์ พ.ศ. 2553 ผลการวิจัยพบว่า 1. ผู้บริโภคมีความรู้เรื่องสุขภาพเฉลี่ย 3.46 มีแรงจูงใจเพื่อสุขภาพเฉลี่ย 3.16 มีความตระหนักในเรื่องสุขภาพเฉลี่ย 3.78 และมีพฤติกรรมเพื่อสุขภาพเฉลี่ย 3.34 2. ความรู้ แรงจูงใจ ความตระหนัก และพฤติกรรมเพื่อสุขภาพของผู้บริโภคมีความสัมพันธ์กันในเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.01 3. ผู้บริโภคได้รับข้อมูลข่าวสารทั่วไปทางโทรทัศน์ อินเทอร์เน็ต และหนังสือพิมพ์มากที่สุด และได้รับข้อมูลข่าวสารที่เกี่ยวกับสุขภาพทางโทรทัศน์ สมาชิกในครอบครัว และหนังสือพิมพ์มากที่สุด 4. ผู้บริโภคมีทัศนคติต่อสื่อเพื่อสุขภาพที่มีความเหมาะสมในการเผยแพร่ข้อมูลที่เกี่ยวกับสุขภาพมากที่สุดคือ โทรทัศน์ อินเทอร์เน็ต และผู้เชี่ยวชาญทางสุขภาพ และมีทัศนคติต่อรูปแบบสารเพื่อสุขภาพที่เหมาะสมในการเผยแพร่ความรู้และข้อมูลที่เกี่ยวกับสุขภาพมากที่สุดคือ สารที่ให้ข้อมูลเกี่ยวกับประโยชน์ต่อสุขภาพ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research were to examine: 1) consumer’s health knowledge, motivation, consciousness and behavior 2) the correlation of consumer’s health knowledge, motivation, consciousness and behavior 3) consumer’s general media and health media exposure and 4) consumer’s attitude toward health message. The methodology of this study was survey research, using questionnaires to collect data from 433 male and female consumers, 20-54 years old and living in Bangkok. The research was conducted in February 2010. The results were as follows: 1) Consumers had health knowledge average at 3.46, had health motivation average at 3.16, had health consciousness at 3.78 and had health behavior average at 3.34 2) Consumer’s health knowledge, motivation, consciousness and behavior were significantly positively correlated at 0.01 3) Consumers receive general information mostly from television, internet and newspaper and receive health information mostly from television, family members and newspapers. 4) Consumer’s attitude toward media that suitable for health information were television, internet and health specialists. Health message patterns that is suit for health information was health informative message.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ศุกลรัตนเมธี, แพรไพลิน, "ความรู้ แรงจูงใจ ความตระหนัก พฤติกรรมเพื่อสุขภาพและพฤติกรรมการสื่อสารเชิงสุขภาพของผู้บริโภค" (2009). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 26101.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/26101