Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

กลยุทธ์การประชาสัมพันธ์ภายในองค์กรกลุ่มบริษัทปตท.

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Internal public relations strategies of PTT group of company

Year (A.D.)

2008

Document Type

Thesis

First Advisor

รุ่งนภา พิตรปรีชา

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การประชาสัมพันธ์

DOI

10.58837/CHULA.THE.2008.439

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา กลยุทธ์การประชาสัมพันธ์ภายในองค์กรของกลุ่มบริษัทปตท.และเพื่อศึกษาทัศนคติของพนักงานในกลุ่มบริษัทปตท. ต่อการประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร โดยผู้วิจัยได้แบ่งวิธีออกเป็น 2 ส่วน ส่วนที่ 1 ใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บรวบรวมข้อมูลจากแหล่งข้อมูลประเภทเอกสาร และการสัมภาษณ์จากบุคคลที่เกี่ยวข้องในการดำเนินงานประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร ส่วนที่ 2 ใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณ เก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างคือ พนักงานกลุ่มบริษัทปตท. 3 บริษัท อันได้แก่ บริษัทปตท. จำกัด (มหาชน) บริษัทปตท. บริหารธุรกิจค้าปลีก จำกัด และบริษัทสำรวจและผลิตปิโตรเลียม จำกัด (มหาชน) 381 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ ผลการวิจัยพบว่า 1.กลุ่มบริษัทปตท. มีการใช้กลยุทธ์การประชาสัมพันธ์ 2 กลยุทธ์หลักด้วยกัน คือ 1. กลยุทธ์การใช้สื่อประชาสัมพันธ์ 2. กลยุทธ์การนำเสนอสาร 2.กลุ่มเป้าหมายมีการเปิดรับสื่อและกิจกรรมประชาสัมพันธ์ภายในองค์กรผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ อันได้แก่ สื่อ Intranet และสื่อ Web Site ขององค์กรมากที่สุด ซึ่งอยู่ในระดับมาก และมีการเปิดรับสื่อเสียงตามสายขององค์กรน้อยที่สุด ซึ่งมีการเปิดรับในระดับปานกลางเท่านั้น 3.การเปิดรับสื่อและกิจกรรมประชาสัมพันธ์ภายในองค์กรมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับทัศนคติของพนักงานต่อสื่อและกิจกรรมประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร 4.การเปิดรับสื่อและกิจกรรมประชาสัมพันธ์ภายในองค์กรมีความสัมพันธ์กับเชิงบวกกับความน่าเชื่อถือ ความน่าสนใจและจูงใจของสารประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร 5.การเปิดรับสื่อและกิจกรรมประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร ทัศนคติของพนักงานต่อสื่อและกิจกรรมประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร ความน่าเชื่อถือ ความน่าสนใจและจูงใจของสารประชาสัมพันธ์ภายในองค์กรมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับพฤติกรรมที่เปลี่ยนแปลงจากการเปิดรับสื่อและกิจกรรมการประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This study aims to investigate the internal public relations strategies of PTT group and to examine attitude of staff in the PTT group towards the internal public relations. The research has divided the study into two parts. Part one employed the qualitative oriented approach by collecting data from documentary resources, and interview related personals working in the public relations sector. Part two adopted the quantitative research paradigm by collecting data from sample sampling participants: PPT Public Company Limited, PTT Retail Management Company Limited and PTT Exploration and Production Public Company Limited amounting to 381 participants. The data analysis pointed out percentage, the average Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient and Multiple Correlation Coefficient The study found out that 1.PTT group employed two internal public relations strategies which are 1. Media Application Strategy 2. Public Presentation Strategy. 2.The target groups are receptive to media and public relations activities via new media such as the intranet and the websites the most this is a high level while they consumed information via the internal radio the least which is only in the middle level. 3.The Media Exposure to information and the public relations activities of the companies are positively related to the attitudes of the staff. 4.The Media Exposure to information and the public relations activities of the companies are positively related to reliability, interest and persuasion of the internal public relations media. 5.The Media Exposure to information and the public relations activities of the companies, staff’ s attitude, reliability, interest and persuasion of the internal public relations media are positively related to changed behavior from the receptivity to information and the public relations activities of the companies.

Share

COinS