Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

กรอบข่าวและปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการนำเสนอข่าวประชาสัมพันธ์ด้านการตลาดของหนังสือพิมพ์

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Framing of marketing public relations news and related factors in newspapers

Year (A.D.)

2008

Document Type

Thesis

First Advisor

พนม คลี่ฉายา

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การประชาสัมพันธ์

DOI

10.58837/CHULA.THE.2008.425

Abstract

การวิจัยเรื่อง “กรอบข่าวและปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการนำเสนอข่าวประชาสัมพันธ์ด้านการตลาดของหนังสือพิมพ์รายวัน" มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากรอบข่าวประชาสัมพันธ์ด้านการตลาดที่กำหนดโดยนัก ประชาสัมพันธ์ เพื่อศึกษาประเด็นที่หนังสือพิมพ์นำเสนอจากข่าวประชาสัมพันธ์ด้านการตลาดว่ามีความ สอดคล้องกับกรอบข่าวที่กำหนดโดยนักประชาสัมพันธ์ และเพื่อศึกษาถึงปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับประเด็นข่าว ประชาสัมพันธ์ด้านการตลาดที่หนังสือพิมพ์นำเสนอ โดยใช้การวิเคราะห์ข่าวประชาสัมพันธ์ จำนวน 57 ข่าวและ ข่าวตัดประจำวันที่หนังสือพิมพ์นำเสนอ จำนวน 118 ข่าว ช่วงตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม 2551 ถึง 31 ธันวาคม 2551 และการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกนักประชาสัมพันธ์ นักข่าว บรรณาธิการ นักวิชาการ จำนวน 11 คน ผลจากการวิจัยพบว่า กรอบข่าวที่นักประชาสัมพันธ์กำหนดขึ้นมีทั้งหมด 5 ลักษณะได้แก่ 1) ความ มั่นคงทางธุรกิจ 2) การเติบโต การขยายธุรกิจและการลงทุน 3) ตำแหน่งตราสินค้า 4) ความสำเร็จ ความ น่าเชื่อถือ และความเชื่อมันในองค์กร 5) การส่งเสริมการขายและกิจกรรมทางการตลาด ในด้านความสอดคล้อง ระหว่างกรอบข่าวประชาสัมพันธ์ด้านการตลาดกับประเด็นที่หนังสือพิมพ์นำเสนอพบว่า มีความสอดคล้องกัน 4 ด้าน โดยที่กรอบข่าวเกี่ยวกับตำแหน่งตราสินค้าไม่ปรากฏในประเด็นที่หนังสือพิมพ์นำเสนอ สำหรับปัจจัยที่เกี่ยวข้องการนำเสนอข่าวประชาสัมพันธ์ทางด้านการตลาดของหนังสือพิมพ์ พบว่ามี 8 ปัจจัย ได้แก่ 1) ผู้อ่าน 2) คุณค่าของข่าว 3) ประเด็นข่าว 4) นโยบายของหนังสือพิมพ์ 5) การแข่งขันของ หนังสือพิมพ์ 6) พื้นที่ของหนังสือพิมพ์ 7) สถานการณ์ทางสังคม การเมือง และเศรษฐกิจในขณะนั้น 8) ความสัมพันธ์ระหว่างนักประชาสัมพันธ์และนักข่าว

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The research aims at studying framing of marketing news release which is determined by public relations practitioner, the alignment between news published in newspaper and frame of marketing news release and related factors. The research uses document analysis of 57 marketing news releases and 118 published news during 1 January -31 December 2008. The in-depth interview of 11 key informants; public relations practitioners, pressmen, editors and academicians, are conducted to study related factors. The research result is concluded that there are 5 news framing that were determined by public relation practitioner which are 1) business strength 2) business growth, business expansion and investment 3) brand positioning 4) success and trust 5) sales promotion and marketing activities. According to comparison of news framing and news published in newspapers, there are some evidences showing their compatibility except brand positioning. There are 8 related factors which are 1) audience 2) news value 3) news issues 4) newspaper policy 5) newspaper business competition 6) available page space 7) social, politic and economy circumstance 8) relationship between public relation practitioner and journalist

Share

COinS