Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ทัศนคติ การหลีกเลี่ยงโฆษณา และความต้องการการควบคุมโฆษณาของผู้บริโภค

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Consumers' attitude, advertising avoidance and demand for advertising regulations

Year (A.D.)

2008

Document Type

Thesis

First Advisor

วิฎราธร จิรประวัติ, ม.ล.

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การโฆษณา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2008.412

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาทัศนคติของผู้บริโภคต่อโฆษณา 2) ศึกษาพฤติกรรมการหลีกเลี่ยงโฆษณาของผู้บริโภค และ 3) ศึกษาความต้องการการควบคุมโฆษณาของผู้บริโภค การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างเพศชายและเพศหญิง อายุ 18-50 ปี อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวนทั้งสิ้น 411 คน ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างมีทัศนคติต่อโฆษณาโดยทั่วไปอยู่ในระดับปานกลาง กลุ่มตัวอย่างมีพฤติกรรมการหลีกเลี่ยงโฆษณาในสื่อกระจายเสียงมากกว่าโฆษณาในสื่อสิ่งพิมพ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และยังพบว่าทัศนคติต่อโฆษณามีความสัมพันธ์ในเชิงลบกับพฤติกรรมการหลีกเลี่ยงโฆษณาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และทัศนคติต่อโฆษณามีความสัมพันธ์ในเชิงลบกับความต้องการการควบคุมโฆษณาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The objectives of this research were 1) to study consumers’ attitude towards advertising 2) to study consumers’ advertising avoidance and 3) to study consumers’ demand for advertising regulation. The survey research was conducted by using questionnaires with 411 samples of male and female, aged 18-50 and residing in Bangkok. The results found that the majority of the samples had neutral attitude toward advertising in general. Consumers’ advertising avoidance in broadcast media were significantly higher than that of print media at statistically 0.05. The research also found that consumers’ attitude towards advertising and consumers’ advertising avoidance were significantly negatively correlated at 0.05 while consumers’ attitude towards advertising and consumers’ demand for advertising regulation were significantly negatively correlated at 0.05.

Share

COinS