Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
กลยุทธ์และกลวิธีการประชาสัมพันธ์เพื่อการสื่อสารตราสินค้าของผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเพื่อสุขภาพ
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Public relation strategies and tactics in brand communication of supplement food product
Year (A.D.)
2006
Document Type
Thesis
First Advisor
พนม คลี่ฉายา
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การประชาสัมพันธ์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2006.381
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์และกลวิธีการประชาสัมพันธ์เพื่อการสื่อสารตราสินค้าของผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเพื่อสุขภาพ ในฐานะที่เป็นเครื่องมือในการสื่อสารการตลาด เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้บริหารงานประชาสัมพันธ์ ผู้บริหารงานด้านการตลาด และ บริษัทตัวแทนด้านการประชาสัมพันธ์ที่เกี่ยวข้องกับการสื่อสารตราสินค้าของผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเพื่อสุขภาพ ผลจากการวิจัยพบว่า 1. กลยุทธ์การประชาสัมพันธ์ที่มีการใช้ในการสื่อสารตราสินค้าของผลิตภัณฑ์อาหารเสริมสุขภาพได้แก่ กลยุทธ์การเผยแพร่เน้นเนื้อหาผลิตภัณฑ์และองค์กร กลยุทธ์ภาพลักษณ์ กลยุทธ์การสร้างความสัมพันธ์อันดี และกลยุทธ์การสร้างความเข้าใจในภาวะวิกฤต 2. กลวิธีการประชาสัมพันธ์ที่ใช้ในการสื่อสารตราสินค้าของผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเพื่อสุขภาพ ได้แก่การสื่อสารผ่าน 1) สื่อเฉพาะกิจ เช่น วิดีโอ แผ่นพับ รายงานประจำปี วารสาร 2) สื่อมวลขน เช่น รายการวิทยุ การแทรกผลิตภัณฑ์ในรายการโทรทัศน์ การให้สัมภาษณ์ของผู้บริหาร ข่าวประชาสัมพันธ์ การแถลงข่าว 3) สื่อบุคคล เช่น โฆษกประจำองค์กร การรับรองโดยผู้ที่มีชื่อเสียง ผู้บริหารระดับสูงขององค์กร การรับรองโดยองค์กรหรือบุคคล 4) สื่อกิจกรรม เช่น การเยี่ยมชมโรงงาน การสัมมนา การสาธิต การเป็นผู้อุปถัมภ์รายการกิจกรรมสมาชิกสัมพันธ์ การมอบรางวัล การเยี่ยมชมโรงงาน การจัดการประกวด 5) สื่ออินเทอร์เน็ต เช่น เว็บไซต์ กระดานแสดงความคิดเห็น
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objectives of this research are to study the public relations strategies and tactics in brand communication of supplement food product. The data was collected by in-depth interview among public relations manager and marketing manager of business firm and public relation agency. The research finding are as following: 1. Public relations strategies used in brand communication of supplement food products are publicity emphasized on product and corporate, good image, create good relationship and create mutual understanding between corporate and target group in crisis situation. 2. Public relations tactics used in brand communication of supplement food products are communication in various channel; 1) special media – video, brochure, annual report, journal 2) mass media – press release, press conference, exclusive interview, radio program, product placement 3) personal media – spokesperson, top executive, third party person endorsement 4) special event – plant tour, seminar, demonstrations, sponsorship, fan club's activities, contest 5) internet – website, web board.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
รอดเงิน, เกศชุดา, "กลยุทธ์และกลวิธีการประชาสัมพันธ์เพื่อการสื่อสารตราสินค้าของผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเพื่อสุขภาพ" (2006). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 25708.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/25708