Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

"สุภาพบุรุษ" ในพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวกับวรรณกรรมศรีบูรพา

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

"Gentleman" in the literary works of King Rama VI and Sriburapha

Year (A.D.)

2008

Document Type

Thesis

First Advisor

ตรีศิลป์ บุญขจร

Second Advisor

ชุติมา ประกาศวุฒิสาร

Faculty/College

Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)

Degree Name

อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาเอก

Degree Discipline

วรรณคดีและวรรณคดีเปรียบเทียบ

DOI

10.58837/CHULA.THE.2008.1892

Abstract

ศึกษาการประกอบสร้างความเป็นชายแบบ "สุภาพบุรุษ" จากบริบททางสังคมและวัฒนธรรมในสมัยพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวจนถึงยุค "สุภาพบุรุษ" ของศรีบูรพาและศึกษาความเป็นชายแบบ "สุภาพบุรุษ" ที่ปรากฏในพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวกับวรรณกรรมศรีบูรพา ผลจากการศึกษาพบว่า "สุภาพบุรุษ" ในสมัยพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว คือการแสดงลักษณะความเป็นชายของชนชั้นสูงสอดรับกับค่านิยมในบริบททางสังคมและวัฒนธรรมที่ว่า "สุภาพบุรุษ" คือ ผู้มีชาติกำเนิดดี อีกทั้ง "สุภาพบุรุษ" ในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวยังมุ่งแสดงภาพผู้เสียสละ ตลอดจนมีความสำนึกในบทบาทและหน้าที่ของตนเองต่อครอบครัว สังคมและประเทศชาติ การมีความกล้าหาญ การปฏิบัติตนต่อผู้หญิง การรู้จักควบคุมอารมณ์ การเคารพในเกียรติและศักดิ์ศรีของผู้อื่น นอกจากนี้ "สุภาพบุรุษ" ในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวยังผูกโยงกับความเป็นชาติ ที่หมายถึงประเทศ โดยมีจุดมุ่งหมายเพื่อนำไปสู่ความจงรักภักดีต่อสถาบันพระมหากษัตริย์ ส่วน "สุภาพบุรุษ" ของศรีบูรพาหมายถึงการแสดงออกถึงความเป็นชายที่ไม่ได้จำกัดว่าจะต้องอยู่ในชนชั้นสูง สามัญชนก็สามารถเป็น "สุภาพบุรุษ" ได้ ถ้าเป็นผู้มีความประพฤติดีหรือเป็นคนดี สอดรับกับบริบททางสังคมและวัฒนธรรมหลังเปลี่ยนแปลงการปกครองพ.ศ.๒๔๗๕ ที่สามัญชนมีความเสมอภาคเท่าเทียมกัน ขณะเดียวกัน "สุภาพบุรุษ" ของศรีบูรพายังแสดงภาพของผู้ชายที่เสียสละ มีความกล้าหาญ มีการปฏิบัติตนต่อผู้หญิง มีความยุติธรรม ตลอดจนเคารพในเกียรติและศักดิ์ศรีของผู้อื่น ซึ่งคำว่าผู้อื่นของศรีบูรพาหมายถึงประชาชน สอดรับกับอุดมการณ์ที่ศรีบูรพาต้องการให้ "สุภาพบุรุษ" ประพฤติตนเพื่อเป็นประโยชน์แก่ผู้อื่นหรือประชาชนมากกว่าตนเอง ทั้งนี้แนวความคิดเรื่อง "สุภาพบุรุษ" ที่ปรากฏในพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวกับวรรณกรรมศรีบูรพา ได้ชี้ให้เห็นว่าการประกอบสร้างความเป็น "สุภาพบุรุษ" ในแต่ละยุคสมัยมีการเปลี่ยนแปลงไปตามบริบททางสังคมและวัฒนธรรม รวมทั้ง "สุภาพบุรุษ" ยังเปลี่ยนแปลงไปตามอุดมการณ์ที่ประกอบสร้างมาจากแนวพระราชดำริใน พระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวกับทัศนะของศรีบูรพา

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

To study the social and cultural contexts and the construction of manhood in the literary works of King Rama VI and Sriburapha and the concept of "gentleman" in the literary works of King Rama VI and Sriburapha. It is found that the term "gentleman" in the age of King Rama VI is the representation of manliness of male aristocrats which corresponds to the values in social and cultural contexts that "gentleman" is determined by the refined birth. Moreover, the quality of "gentleman" in King Rama VI's literary works aims to signify a gentleman as a person who devotes himself and possesses awareness of his duties toward himself, family and nation, bravery, conferring upon ladies, self-control, and paying respect to the other's honor and rights. In addition, the concept of "gentleman" by King Rama VI is tightly connected to the concept of nation contributing to the royalty toward the King. On the other hand, Sriburapha wants to present the image of “gentleman" as a man who may not be born from the noble class. A common man can turn to be a "gentleman" if he behaves well corresponding to the social and cultural contexts after the change from the Absolute Monarchy to Democracy in 1932 when all men were presumed to be equal. Sriburabha's qualification of "gentleman" represents a man who embraces devotion, bravery, conferring upon ladies, respect and benevolence for people. Here, "people" means civilians. It accounts for Sriburabha's ideal that a true gentleman should behave for the sake of people not himself. In conclusion, the concept of "gentleman" in the literary works of King Rama VI and Sriburapha indicates that the construction of "gentlemanliness" in each period of time evolves according to the social and cultural contexts. The concept of "gentleman" is also revolutionized following the ideal acquiring from the idea of King Rama VI and Sriburapha.

Share

COinS