Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การใช้เวลาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Time allocation of Mathayom Suksa Three students in Bangkok Metropolis
Year (A.D.)
1996
Document Type
Thesis
First Advisor
สุวัฒนา วิบูลย์เศรษฐ์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
สังคมวิทยามหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
สังคมวิทยาและมานุษยวิทยา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1996.2019
Abstract
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางประชากร ปัจจัยทางเศรษฐกิจ และปัจจัยทางสังคม กับการใช้เวลาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในเขตกรุงเทพมหานครได้สุ่มตัวอย่างโรงเรียนมัธยมศึกษาในสังกัดกรมสามัญศึกษา ได้กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 828 คน สำหรับการเก็บข้อมูลได้ใช้แบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยตารางไขว้ และค่าไคสแควร์ การใช้เวลาของนักเรียนได้แบ่งออกเป็น 3 ประเภท ตามลักษณะของกิจกรรม คือกิจกรรมการเรียน กิจกรรมในครัวเรือน และกิจกรรมนันทนาการ ในช่วงวันธรรมดาและวัสดุสัปดาห์ ผลการวิเคราะห์พฤติกรรมการใช้เวลาในการทำกิจกรรมการเรียน กับปัจจัยทางประชากร เศรษฐกิจ และสังคม พบว่า รายได้ครอบครัว การศึกษาของบิดา การศึกษามารดา แลผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ กับการใช้เวลาในการทำกิจกรรมการเรียนทั้งในช่วงวันธรรมดาและวันสุดสัปดาห์ ผลการวิเคราะห์พฤติกรรมการใช้เวลาในการทำกิจกรรมในครัวเรือน กับปัจจัยทางประชากร เศรษฐกิจ และสังคม พบว่า เพศ อาชีพของมารดา รายได้ครอบครัว การศึกษาของบิดา การศึกษาของมารดา และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ กับการใช้เวลาในการทำกิจกรรมในครังเรือนทั้งในช่วงวันธรรมดาและวันสุดสัปดาห์ ยกเว้นอาชีพของบิดามีความสัมพันธ์ กับการใช้เวลาในการทำกิจกรรมในครัวเรือนเฉพาะในวันสุดสัปดาห์เท่านั้น ผลการวิเคราะห์พฤติกรรมการใช้เวลาในการทำกิจกรรมนันทนาการ กับปัจจัยทางประชากร เศรษฐกิจ และสังคม พบว่า เพศ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ กับการใช้เวลาในการทำกิจกรรมนันทนาการทั้งในช่วงวันธรรมดาและวันสุดสัปดาห์ ยกเว้นลำดับที่ของบุตรมีความสัมพันธ์ กับการใช้เวลาในการทำกิจกรรมนันทนาการเฉพาะในช่วงวันธรรมดาเท่านั้น
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this study is to investigate the relationship between demographic, economic and social factors and time allocation of mathayom suksa three students in Bangkok. A multi-stage sampling technique was used in selecting students from schools under the General Education Department, the ministry of Education Eight hundred and twenty eight students were selected to answer the questionnaires. The chi-square test was used in testing the validity of hypothesis. Time allocation of students was divided into academic, household and recreational activities. The research results showed firstly that economic and social factors such as family income, fathers’ and mothers’ education and students’ educational achievement have statistically significant effect on academic activities from Monday to Sunday. Secondly, it was found that sex, mothers’ occupation, family income, fathers’ and mothers’ education and educational achievement have statistically significant effect on household activities from Monday to Sunday. However, fathers’ occupation correlated with household activities only on weekend. Thirdly, this analysis showed that only sex and educational achievement have a statistically significant impact on recreational activities from Monday to Sunday. But birth order of the students correlated with recreational activities only from Monday to Friday.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
สุภภัค, ฐิติมา, "การใช้เวลาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในเขตกรุงเทพมหานคร" (1996). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 24926.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/24926