Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

กลวิธีการนำเสนอบุคคลในบทสัมภาษณ์ผู้มีชื่อเสียงในนิตยสารภาษาไทยสำหรับผู้หญิง

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Presentation tactics in celebrity interview columns in Thai women magazines

Year (A.D.)

2006

Document Type

Thesis

First Advisor

เทพี จรัสจรุงเกียรติ

Faculty/College

Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)

Degree Name

อักษรศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

ภาษาไทย

DOI

10.58837/CHULA.THE.2006.1986

Abstract

วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาโครงสร้างและองค์ประกอบของบทสัมภาษณ์ ผู้มีชื่อเสียงใน นิตยสารสำหรับผู้หญิงและเพื่อศึกษากลวิธีการนำเสนอบุคคลให้น่าประทับใจจากคำให้สัมภาษณ์ ในบทสัมภาษณ์ผู้มีชื่อเสียงในนิตยสารสำหรับผู้หญิง ผลการศึกษาพบว่า บทสัมภาษณ์ผู้มีชื่อเสียง ในนิตยสารสำหรับผู้หญิงมีโครงสร้างทั้งหมด 4 ส่วน ได้แก่ บทนำ ส่วนเชื่อมต่อระหว่างบทนำกับ เนื้อเรื่อง เนื้อเรื่องและสรุป โดยมีองค์ประกอบ 2 อย่าง ได้แก่ องค์ประกอบที่เป็นรูปภาษาและที่ไม่ใช่ รูปภาษาซึ่งได้แก่รูปภาพ การใช้สีและขนาดตัวอักษร ความสัมพันธ์ระหว่างโครงสร้างกับองค์ประกอบ ทำหน้าที่ 3 ประการ ได้แก่ การอธิบายเนื้อเรื่อง การนำเสนอภาพลักษณ์ของผู้ให้สัมภาษณ์ และ การโฆษณาแฝง การนำเสนอตนเองให้น่าประทับใจจากคำให้สัมภาษณ์ประกอบด้วยกลวิธีทางภาษา 2 ประการ ได้แก่ การนำเสนอภาพด้านดีของตนเอง ประกอบด้วยกลวิธีทางภาษา 4 กลวิธี ได้แก่ 1. การกล่าวคำชม ซึ่งจำแนกออกเป็น การชมตัวเอง การชมสมาชิกในครอบครัว การชมครูอาจารย์ และการชมเพื่อนร่วมงาน 2. การเลือกแสดงทัศนคติเฉพาะในด้านดี 3. การแสดงเป้าหมายในอนาคต 4. การแสดงความสัมพันธ์ที่ดีกับลูกน้อง และการนำเสนอแบบปกป้องตนเอง ประกอบด้วย กลวิธีทาง ภาษา 3 กลวิธี ได้แก่ 1. การใช้เรื่องเล่าเพื่อให้เหตุผลในการพูดถึงข้อเสียของตนเอง ซึ่งจำแนกออก ได้เป็น การแก้ตัว การขอโทษ และการปฏิเสธข้อกล่าวหา 2. การใช้เรื่องเล่าเพื่อกล่าวโทษสิ่งอื่น 3. การใช้เรื่องเล่าเพื่อแสดงอำนาจ ซึ่งจำแนกออกเป็นการดุและการออกคำสั่ง ผลการวิจัยพบว่า แม้จะ มีทั้งการใช้กลวิธีการนำเสนอภาพด้านดีของตนเองและการนำเสนอแบบปกป้องตนเอง แต่พบการ นำเสนอภาพด้านดีของตนเองมากถึง 81.34% ในขณะที่การนำเสนอแบบปกป้องตนเองพบเพียง 18.66% การแสดงให้เห็นว่ากลวิธีการนำเสนอภาพด้านดีของตนเองเป็นกลวิธีที่นิยมใช้มากในการ นำเสนอบุคคลในบทสัมภาษณ์ผู้มีชื่อเสียงในนิตยสารภาษาไทยสำหรับผู้หญิง

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The present study aims to examine structures, basic components and self-presentation tactics in celebrity interview columns in Thai women magazines. The research shows that there are 4 structures in celebrity interview columns in Thai women magazines: introduction, connection between introduction and body, body and conclusion. It is discovered that there are 2 components in the celebrity interview columns in Thai women magazines: textual component and non-textual components which are pictures and the different colours and various sizes of the letters used. There are 3 main relational functions between the structures and the basic components: contextual explanation, celebrities' images presentation and commercial advertisement. The study of the presentation tactics shows that the celebrities use both of assertive and defensive self-presentation tactics. There are 4 assertive self-presentation tactics: praise which is self praising, family praising, teacher praising and collaborator praising, expressing positive opinions, expressing life goals and showing good relationships with subordinates. There are 3 defensive self-presentation tactics: using narrative as justification which is excuse, apology and denial, using narrative as blaming others and using narrative as power expression which is scold and command. In an analysis of the data, it is found that the celebrities use both assertive and defensive self-presentation tactics. The celebrities use assertive self-presentation 81.34% and defensive self-presentation tactics only 18.66%. It shows that the celebrities use assertive self-presentation more than defensive self-presentation tactics in self-presentation in celebrity interviews columns.

Share

COinS