Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ความต้องการบริการของผู้ใช้ห้องสมุดประชาชนกรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
User needs for Bangkok Metropolitan Public Library services
Year (A.D.)
2006
Document Type
Thesis
First Advisor
สุพรรณี วราทร
Faculty/College
Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
บรรณารักษศาสตร์และสารนิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2006.1954
Abstract
ศึกษาความต้องการของผู้ใช้ห้องสมุดประชาชน กรุงเทพมหานคร ในด้านทรัพยากรสารนิเทศ ประเภทของบริการ และอาคารสถานที่ ตลอดจนปัญหาในการใช้บริการห้องสมุดประชาชนกรุงเทพมหานคร ผลการวิจัยพบว่า ผู้ใช้ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จำนวนสูงสุดเป็นนักเรียนนักศึกษา ส่วนใหญ่มาใช้ห้องสมุดสัปดาห์ละ 1-2 ครั้ง โดยใช้บริการพื้นฐานและบริการสืบค้นอินเทอร์เน็ตและมีวัตถุประสงค์ในการใช้ ห้องสมุดคือ เพื่อแสวงหาความรู้ เพื่อความเพลิดเพลินและเพื่อติดตามข่าวสาร ในด้านความต้องการของผู้ใช้พบว่า ผู้ใช้ต้องการทรัพยากรสารนิเทศทั้งประเภทสื่อสิ่งพิมพ์ สื่อสโสตทัศน์และสื่ออิเล็กทรอนิกส์ในระดับปานกลาง แต่ต้องการหนังสือสารคดี ความรู้สาขาต่างๆ หนังสือสำหรับเยาวชน หนังสือพิมพ์และนิตยสารในระดับมาก ผู้ใช้ต้องการทรัพยากรสารนิเทศเนื้อหาความรู้ทั่วไป ภาษาและประวัติศาสตร์ ภูมิศาสตร์ในระดับมาก ผู้ใช้ต้องการบริการพื้นฐานในระดับมาก และต้องการบริการเฉพาะในระดับปานกลาง บริการที่ต้องการในระดับมากได้แก่ บริการยืมคืนหนังสือ บริการสืบค้นอินเทอร์เน็ตและบริการข่าวสารทันสมัยในด้านอาคารสถานที่ผู้ใช้ต้องการให้จัดเพิ่มและจัดให้มีสถานที่ต่างๆ โดยรวมในระดับมาก โดยต้องการให้จัดเพิ่มสถานที่อ่านหนังสือ มุมหนังสือสำหรับเยาวชน มุมหนังสือสำหรับเด็ก สถานที่รับฝากของ ต้องการให้มีสถานที่จัดแสดงหนังสือใหม่ มุมหนังสือวิชาการและสารคดี และมุมหนังสือบันเทิงคดีในระดับมากและต้องการให้ปรับปรุงสถานที่ในระดับมาก ทุกด้าน ในด้านปัญหารการใช้ห้องสมุด ผู้ใช้ประสบปัญหาทรัพยากรสารนิเทศมีจำนวนน้อย ประเภทของทรัพยากรสารสนเทศมีน้อย และเนื้อหาของทรัพยากรสารสนเทศไม่ทันสมัยโดยรวมในระดับปานกลาง ในด้านบริการ ผู้ใช้ประสบปัญหาบริการพื้นฐานในระดับปานกลาง และประสบปัญหาบริการเฉพาะในระดับน้อย ส่วนในด้านอาคารสถานที่ผู้ใช้ประสบปัญหาในระดับปานกลาง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
To study user needs for Bangkok Metropolitan public library services in terms of information resources, services, library building, and problems in using the libraries. The questionnaires were used to collect data from 453 users. The research results reveal that most of the users are females, and the largest number among them are students. Most of them visit the libraries 1-2 terms per week, and use fundamental library services and internet services. Their purposes in using the public libraries of most of the users are for acquiring knowledge, for pleasure and for information seeking respectively. The users need all types of information resources; the printed materials, audio visual materials, and electronic media at moderate level, and need non-fiction/ information books. young adult books, news papers and magazines at high level. The contents needed at high level are miscellaneous, languages, and history/geography. They need both fundamental and special library services at moderate level, but need some services as circulation, internet searching and current awareness services at high level. The users want the libraries to provide more space for reading area, young adults corner and children corner, as well as to provide spaces for displaying of new books, for academic/non-fiction and fiction corners, and also want the improvement of library building in all aspects at high level. The users encounter problems on the inadequacy, and the outdate in contents of information resources at moderate level. They also have problems on fundamental and special library service at moderate and low level respectively, and on library building at moderate level.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
จิตรหลัง, ขนิษฐา, "ความต้องการบริการของผู้ใช้ห้องสมุดประชาชนกรุงเทพมหานคร" (2006). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 24528.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/24528