Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การวิเคราะห์เว็บไซต์สำนักพิมพ์และร้านหนังสือในประเทศไทย
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
An analysis of publisher and bookseller web sites in Thailand
Year (A.D.)
2002
Document Type
Thesis
First Advisor
ชลทิชา สุทธินิรันดร์กุล
Faculty/College
Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
บรรณารักษศาสตร์และสารนิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2002.1803
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์เว็บไซต์ที่จัดทำโดยสำนักพิมพ์และร้านหนังสือในประเทศไทย ในด้านเนื้อหาของเว็บไซต์ รูปแบบการนำเสนอ วิธีการเข้าถึง การแสดงผลการเชื่อมโยง การปรับปรุงสารนิเทศบนเว็บไซต์ และการทำธุรกรรมการสั่งซื้อบนอินเทอร์เน็ต เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบบันทึกข้อมูลการวิเคราะห์เว็บไซต์สำนักพิมพ์และร้านหนังสือในประเทศไทย จำนวน 63 ชุด ผลการวิจัยพบว่า เว็บไซต์ของสำนักพิมพ์และร้านหนังสือส่วนใหญ่มีเนื้อหาเกี่ยวกับสารนิเทศที่ผลิตและ/หรือจำหน่าย การส่งเสริมการขาย องค์ประกอบเว็บไซต์ และผู้จัดทำนำเสนอสารนิเทศมากกว่า 1 รูปแบบ ได้แก่ ข้อความปกติ ข้อความหลายมิติ และรูปภาพทุกเว็บไซต์สามารถเข้าถึงได้โดยการผ่านเข้าสู่ระบบโดยอัตโนมัติ มีทางเลือกในการเข้าถึงข้อมูลทรัพยากรสารนิเทศผ่านรายการเลือก และสารบัญ/ดรรชนีเว็บไซต์ แสดงผลเป็นภาษาไทย และมีการเชื่อมโยงไปยังแหล่งสารนิเทศอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง เว็บไซต์ส่วนใหญ่ไม่ระบบวันที่ปรับปรุงสารนิเทศบนเว็บไซต์ครั้งล่าสุด และส่วนใหญ่มีการทำธุรกรรมการสั่งซื้อบนอินเทอร์เน็ตและระบุขั้นตอนการสั่งซื้อทรัพยากรสารนิเทศ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research is to analyze publisher and bookseller web sites in Thailand, in terms of contents, presentation formats, access methods, display formats, linkages, the update of information and the internet commerce. Data is gathered from 63 analysis forms. The results of this research reveal that most of the publisher and bookseller web sites contain the information product/sale, the sale promotion, web site compositions and the organization profiles. Most of the presentation formats consist of text, hypertext and pictures. Every web site can be accessed automatically. Most of them have menu and table of content or site index to browse the information resources, display in Thai and link to relevant sites. The update of information is not found most of the web sites. Most offer internet commerce and specify the order process
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
จักขุพันธ์, ปฐมาพร, "การวิเคราะห์เว็บไซต์สำนักพิมพ์และร้านหนังสือในประเทศไทย" (2002). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 24165.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/24165