Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ศิลปะภาพยนต์ในซิเน-โรมอง ของอแลง รอบบ์-กริเยต์

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

The art of cinematography in cine-roman of Alain Robbe-Grillet

Year (A.D.)

2001

Document Type

Thesis

First Advisor

อนงค์นาฏ เถกิงวิทย์

Faculty/College

Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)

Degree Name

อักษรศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

วรรณคดีเปรียบเทียบ

DOI

10.58837/CHULA.THE.2001.1725

Abstract

วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาศิลปะภาพยนตร์ที่ใช้ในซิเน-โรมอง (Cine-roman) ของอแลง รอบบ์-กริเยต์ (Alain Robbe-Grillet) โดยศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างวรรณกรรมกับภาพยนตร์ในช่วงเวลาเดียวกัน การใช้เทคนิคของภาพยนตร์ในวรรณกรรมและประสิทธิผลในแง่วรรณศิลป์ อันก่อให้เกิดแนวทางสร้างสรรค์ใหม่ของวรรณกรรมที่เรียกว่า ซิเน-โรมอง ผลของการศึกษาพบว่า อแลง รอบบ์-กริเยต์ ได้นำวิธีการอันหลากหลายทางด้านภาพยนตร์มาใช้ในซิเน-โรมอง และได้ผลในลักษณะเดียวกันกับสื่อภาพยนตร์ การประยุกต์ใช้เทคนิคใหม่ ๆ ที่มีพื้นฐานมาจากภาพยนตร์ร่วมกับกลวิธีการนำเสนอก่อให้เกิดลักษณะการสร้างสรรค์รูปแบบใหม่ทั้งในซิเน-โรมอง และภาพยนตร์ของเขาเอง

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This thesis is aimed studying the art of cinematography in Alain Robbe-Grillet's cine-roman. Focussing on the relationship between the art of cinematography and literature, especially the application of cinematographical in cine-romans, and on the effects of film techniques in the literature as the innovation of form. The study shows that Alain Robbe-Grillet employed many cinematographical techniques in his cine-romans, to create the effects and experiences like on film. Moreover, this experimentation brought about new forms for his cine-romans and his films.

Share

COinS