Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์เพื่อการศึกษาแผ่นดินทรุด ในเขตบึงกุ่ม กรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Geographic information system for the study land subsidence in Khet Bung Khum, Bangkok Metropolis
Year (A.D.)
2001
Document Type
Thesis
First Advisor
ดุษฎี ชาญลิขิต
Second Advisor
ชูเกียรติ วิเชียรเจริญ
Faculty/College
Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ภูมิศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2001.1709
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการทรุดตัวของแผ่นดินในสภาพปัจจุบัน และศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการเกิดแผ่นดินทรุดในเขตบึงกุ่ม กรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยได้ทำการแปลและตีความรูปถ่ายทางอากาศในปี พ.ศ. 2517 พ.ศ. 2528 และ พ.ศ. 2541 พร้อมทั้งการสำรวจภาคสนาม เพื่อวิเคราะห์การเปลี่ยนแปลงของประเภทการใช้ประโยชน์ที่ดิน การสำรวจในภาคสนามประกอบด้วยการรังวัดระดับความสูงตํ่าของภูมิประเทศ การวัดการทรุดตัวของแผ่นดินจากรอยแตกของอาคารจานวน 219 อาคารและเก็บข้อมูลเพิ่มเติมจากการสัมภาษณ์ผู้อยู่อาศัย ในการศึกษาได้ทำการวิเคราะห์ด้วยเทคนิคการวางซ้อนข้อมูล การแสดงภาพจำลองของภูมิประเทศแบบ 3 มิติและใช้วิธีการกำหนด Weighting method ของอาคารโดยการใช้ระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ (GIS) และใช้สมการถดถอยเชิงเส้นตรงในการคาดการณ์การทรุดตัวของหมุดหลักฐานทางดิ่งของกรมแผนที่ทหารจำนวน 12 หมุด จากผลการศึกษาพบว่า ที่ดินประเภทสถาบันราชการ มีการทรุดตัวมากที่สุด รองลงมาคือที่ดินประเภทอุตสาหกรรม ที่ดินประเภทสถาบันการศึกษา ที่ดินประเภทพาณิชยกรรม ที่ดินประเภทสถาบันศาสนา ที่ดินประเภทที่อยู่อาศัย และที่ดินประเภทคลังสินค้าและโกดัง ตามลำดับจำนวนชนและประเภทของอาคารจะมีผลอย่างมากต่อการทรุดตัวของแผ่นดิน การใช้ระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ในการกำหนด Weightina method และการกำหนดระยะห่างของที่ตั้งอาคารจากถนนสายหลัก ซึ่งพบว่าถ้าอาคารอยู่ห่างจากถนนมากขึ้นก็จะมีการทรุดตัวน้อยลง กล่าวโดยสรุปการนำนํ้าใต้ดินมาใช้เกินปริมาณสมดุล จำนวนชั้นและประเภทอาคาร และประเภทการใช้ประโยชน์ที่ดินมิผลต่อการทรุตตัวของแผ่นดินในอัตราที่ไม่เท่ากัน โดยเฉพาะการใช้ประโยชน์ที่ดินประเภทสถาบันราชการมีการทรุดตัวของแผ่นดินมากที่สุด
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The main objectives of this study are to examine existing land subsidence and to investigate factors resulted in land subsidence in Khet Bung Khum, Bangkok Metropolis. Photo interpretation, using aerial photographs taken in 1974,1985 and 1998 A.D., and field completion have been exercised for analyzing the landuse changes. The survey research has also involved levelling, measurement of the cracks in 219 selected buildings due to land subsidence and the resident interviews for additional data. In the study, overlay analysis, panoramic viewing, and weighting method assigned to all buildings using a geographical information system (GIS) have been employed. Linear regression approach has also been applied to forecast the subsidence of the 11 existing vertical controls, established by the Royal Thai Survey Department (RTSD). The significant findings of the present study reveals that institutional land use is regarded as being most promising areas for land subsidence, followed by areas utilized as industry, education, commerce, religious, residence and warehouse respectively. The number of stories and types of buildings have also tremendous effects in land subsidence. It is found that, with the help of the GIS using weighting method applied to all buildings and distance of building location from the main road, the more the building location is apart from the main road, the less value of land subsidence detected. In summary, excessive utilization of underground water, number of stories and type of buildings, and landuse classes will result in land subsidence at different rate, especially institutional land use is deemed as being most significant areas for land subsidence.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ปฐมบูรณ์, ปาริชาติ, "ระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์เพื่อการศึกษาแผ่นดินทรุด ในเขตบึงกุ่ม กรุงเทพมหานคร" (2001). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 24135.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/24135