Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
กระบวนการสื่อสารผ่านสื่อมวลชนเพื่อการรณรงค์โครงการ "ไทยเที่ยวไทย"
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Mass communication process for the "Thai Tiew Thai" campaign
Year (A.D.)
1997
Document Type
Thesis
First Advisor
วิภา อุดมฉันท์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การสื่อสารมวลชน
DOI
10.58837/CHULA.THE.1997.409
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเข้าใจถึงหลักการและเงื่อนไขในการใช้สื่อมวลชน ได้แก่ สื่อสิ่งพิมพ์ สื่อโทรทัศน์ และสื่อวิทยุในการรณรงค์โครงการ '’ไทยเที่ยวไทย" ของการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย และเพื่อทำความเข้าใจรูปแบบและเนื้อหาสารที่นำเสนอผ่านลื่อมวลชนทั้ง 3 ประเภท โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัย คือ การวิจัยเอกสาร การสัมภาษณ์เชิงลึกผู้รับผิดชอบ และการวิเคราะห์เนื้อหาข้อมูลสื่อประเภทต่างๆ คือ อนุสาร อสท. แถบบันทึกภาพรายการโทรทัศน์ของ ททท. แถบบันทึกเสียงรายการวิทยุที่ ททท. ว่าจ้างจัด ผลการวิจัยพบว่า ททท.ยึดหลักการหาช่องทางในการเผยแพร่ข้อมูลที่แน่นอนเป็นหลักในการดำเนินงานด้วยการใช้งบประมาณในการเช่าซื้อเวลาและสนับลนุนรายการที่ได้รับความนิยมและสามารถ เข้าถึงกลุ่มเป้าหมายได้หลากหลายกลุ่มในสื่อโทรทัศน์และสื่อวิทยุและให้ความสำคัญกับความถี่ในการนำเสนอ เงื่อนไขอีกประการหนึ่งที่สามารถเข้าไปใช้ช่องทางที่แน่นอนได้ คือ ต้องมีความสัมพันธ์ที่ดีกับเจ้าของเวลาด้วย รูปแบบการนำเสนอสารเป็น สารคดีสั้น สารคดียาว สารคดีวาไรตี้และสารคดีเชิงข่าว เพื่อนำเสนอข้อมูลเฉพาะในเรื่องใดเรื่องหนึ่ง เนื้อหาสารที่นำเสนอเป็นข้อมูลทางการท่องเที่ยวโดยทั่วไปและข้อมูล ทางการท่องเที่ยวเชิงอนุรักษ์ โดยใช้จุดเร้าใจต่าง ๆ คือ จุดเร้าใจที่เป็นเหตุเป็นผล จุดเร้าใจด้านอารมณ์จุดเร้าใจในเชิงลบ และจุดเร้าใจโดยใช้กลุ่มอ้างอิง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this study are to understand principle and condition for using print media, TV media and radio media for the “Thai Tiew Thai" campaing of The Tourism Authority of Thailand (TAT) and to comprehend message presentation style and content that presented through these media. The methodologies are documentary research, depth interview and message system analysis. The results found that the principle for mass communication process of TAT is try to find fixed distribution channels of all media used by purchasing air time and sponsoring some programs in TV and radio media. Moreover, good relationship with media owner are the important factor to attain the channel. The presentation style are many kinds of documentary; short, long, variety and news feature for publizing specific detail. The contents are general information for touring and Eco Tourism. The content appeals that used are rational, emotional, nagative and status.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
รัตนรักษ์, วรางคณา, "กระบวนการสื่อสารผ่านสื่อมวลชนเพื่อการรณรงค์โครงการ "ไทยเที่ยวไทย"" (1997). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 23773.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/23773