Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การพัฒนาแบบจำลองคอมพิวเตอร์ช่วยสอนแบบอัจฉริยะ เพื่อสอนการสร้างผังมโนทัศน์
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
The development of an intelligent computer-assisted instruction model for teaching concept mapping
Year (A.D.)
1997
Document Type
Thesis
First Advisor
สุกรี รอดโพธิ์ทอง
Second Advisor
มนัส บุญประกอบ
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Discipline
เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1997.113
Abstract
พัฒนาแบบจำลองคอมพิวเตอร์ช่วยสอนแบบอัจฉริยะเพื่อสอนการสร้างผังมโนทัศน์ และตรวจสอบคุณภาพของแบบจำลองด้วยการนำแบบจำลองที่พัฒนาขึ้น มาใช้เป็นแบบจำลองในการสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนแบบอัจฉริยะเรื่อง การสร้างผังมโนทัศน์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองครั้งนี้ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเซนต์ฟรังซีสซาเวียร์คอนแวนต์ ปีการศึกษา 2540 จำนวน 40 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 20 คน และกลุ่มควบคุม 20 คน ได้ข้อค้นพบดังนี้ 1. แบบจำลองคอมพิวเตอร์ช่วยสอนแบบอัจฉริยะ เพื่อสอนการสร้างผังมโนทัศน์มีองค์ประกอบ 5 ส่วน ดังนี้ 1.1 ความเชี่ยวชาญความรู้ (Expertise) เป็นส่วนที่ประกอบด้วยฐานความรู้ที่เป็นเนื้อหาเกี่ยวกับ การสอนวิธีสร้างผังมโนทัศน์ ทำงานร่วมกับส่วนการสร้างผังมโนทัศน์เพื่อตรวจคำตอบ หลังจากที่นักเรียนดำเนินการสร้างผังมโนทัศน์แล้ว 1.2 แบบจำลองนักเรียน (Student Model) แสดงภาพปัจจุบันในการแปลความหมายการตอบสนองของนักเรียน ซึ่งแสดงความรู้ของนักเรียนในลักษณะของกฎ (Rules) 1.3 ระบบการสอน (Instructional System) ประกอบด้วยกระบวนการสอนวิธีการสร้างผังมโนทัศน์ และการสอนให้ข้อมูลเพิ่มเติมแก่นักเรียน เพื่อแก้ไขมโนทัศน์ที่คลาดเคลื่อน โดยใช้ข้อมูลส่วนความเชี่ยวชาญความรู้ว่าจะต้องให้ข้อมูลอะไรแก่นักเรียน 1.4 การติดต่อกับนักเรียน (Student Interface) เป็นส่วนที่เกิดการปฏิสัมพันธ์ระหว่างบทเรียนกับนักเรียน รูปแบบการปฏิสัมพันธ์ ได้แก่ การเลือกโดยการทำแถบดำ การคลิกเม้าส์ การพิมพ์ข้อความ และการลากไปวางในตำแหน่งที่ต้องการ 1.5 การสร้างผังมโนทัศน์ (Concept Mapping) เป็นส่วนที่ให้นักเรียนสร้างผังมโนทัศน์ ด้วยการเลือกมโนทัศน์โดยการทำแถบดำ แล้วคลิกเม้าส์เพื่อเลือกมโนทัศน์นั้น จากนั้นใช้เม้าส์ลากมโนทัศน์มาวางตามตำแหน่งที่ต้องการ และพิมพ์คำเชื่อมเพื่อเชื่อมโยงมโนทัศน์เข้าด้วยกัน 2. ผลสัมฤทธิ์ในการสร้างมโนทัศน์ของนักเรียนกลุ่มทดลอง ที่เรียนจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนแบบอัจฉริยะ ที่สร้างตามแบบจำลองที่พัฒนาขึ้น สูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ได้รับการสอนตามปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
To develop an intelligent computer-assisted instruction model for teaching concept mapping and to evaluate the quality of the model by implementing the model on intelligent computer-assisted instruction lesson development on "concept mapping" samples were 20 students in experimental group, and 20 students in control group of mathayom suksa 5 at St Fancis Xavier Convent school, academic year 1997. The finding of the research were as follow: 1. The intelligent computer-assisted instruction model for teaching concept mapping consisted of 5 elements : 1.1 Expertise, consisted of the knowledge base about how to make the concept mapping and to work with the concept mapping for checking what the student had done. 1.2 Student model, showed response in translating the meaning, by "If... then" rules learner's current. 1.3 Instructional system, consisted of teaching process on making concept mapping and giving more information from expertise to correct misconcept. 1.4 Student interface, was the interaction between the intelligent computer-assisted instruction lesson and the student. Formats of the interaction were labelling clicking mouse, typing and dragging. 1.5 Concept mapping, was the given part for a student to make the concept mapping by labelling, click mouse, and drag the labeled concept to the right position. 2. The achievement of the experimental group studied from the developed model was statistically significant than that of the control group.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ดำรงค์วงศ์, กำพล, "การพัฒนาแบบจำลองคอมพิวเตอร์ช่วยสอนแบบอัจฉริยะ เพื่อสอนการสร้างผังมโนทัศน์" (1997). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 23432.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/23432