Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การพัฒนาโปรแกรมการเรียนการสอนภาษาไทย โดยใช้วรรณกรรมเป็นฐาน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A development of a Thai language instruction program using literature-based approach for prathom suksa one students
Year (A.D.)
1997
Document Type
Thesis
First Advisor
ศรินธร วิทยะสิรินันท์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ประถมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1997.274
Abstract
พัฒนาโปรแกรมการเรียนการสอนภาษาไทย โดยใช้วรรณกรรมเป็นพื้นฐานสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ประชากรประกอบด้วยชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนบ้านหนองจาน กิ่งอำเภอหนองฮี จังหวัดร้อยเอ็ด ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2540 จำนวน 20 คน ผลการวิจัยมีดังนี้ 1) เมื่อสิ้นสุดการทดลองใช้โปรแกรม นักเรียนมีระดับขั้นความสามารถในการเรียบเรียงเรื่องราว ความพึงพอใจในการอ่าน และความพึงพอใจในการเขียน สูงกว่าเมื่อเริ่มทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2) เมื่อสิ้นสุดการทดลองใช้โปรแกรม นักเรียนร้อยละ 100 มีระดับขั้นความสามารถในการเรียบเรียงเรื่องราว ความพึงพอใจในการอ่าน และความพึงพอใจในการเขียนสูงกว่าเมื่อเริ่มทดลอง โปรแกรมที่พัฒนาขึ้นคือมวลประสบการณ์ที่จัดอยู่บนพื้นฐานการเรียนการสอน โดยใช้วรรณกรรมเป็นฐาน มีลักษณะเป็นโปรแกรมการเรียนการสอนนอกเวลาเรียนปกติ จัดอยู่ในช่วงเวลา 14.30 น.-16.30 น. แผนละประมาณ 5 วัน คือวันจันทร์ถึงวันศุกร์ เป็นเวลา 6-8 สัปดาห์ สาระสำคัญของโปรแกรมประกอบด้วยความเชื่อพื้นฐาน แนวคิด วัตถุประสงค์ กลุ่มเป้าหมาย องค์ประกอบของโปรแกรมซึ่งได้แก่ วรรณกรรม กิจกรรมการเรียนการสอน บรรยากาศในการส่งเสริมการเรียนรู้ การประเมินผล และขั้นตอนการใช้โปรแกรม เอกสารและสื่อของโปรแกรม ได้แก่ 1) คู่มือโปรแกรมการเรียนการสอนภาษาไทย โดยใช้วรรณกรรมเป็นฐานสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 6 เล่ม 2) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน จำนวน 8 แผน และ 3) เครื่องมือประเมินผล คือ พอร์ตโฟลิโอ แบบประเมินและสรุประดับขั้นความสามารถทางภาษา ของนักเรียนเป็นรายบุคคลและแบบสรุปการประเมินระดับขั้นความสามารถทางภาษา ของนักเรียนในชั้นเรียน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
To develop a Thai language instruction program using literature-based Approach for prathom suksa one students. The subjects were twenty prathom suksa one students from Ban Nong-Jan school, King Amphoe Nong-Hee, Chagwat Roi Et, second semester, academic year 1997. The research results were as follows: 1) by the end of experiment, the students' levels of composing a story, reading satisfaction and writing satisfaction were higher significantly than the levels in the beginning of the experiment at the level .01; 2) by the end of the experiment, 100 percent of the students were in the higher levels of composing a story, reading satisfaction and writing satisfaction significantly than the levels in the beginning of the experiment. The revised program was instructional experiences provided based on literature-based approach as an afterschool program, between 2.30 p.m.-4.30 p.m. The 8 activities plans, each based on one story, were designed to be used for about 6-8 weeks, 5 days per week, The program consisted of assumption, theoretical approach, objective, target group, elements: literature, instructional activities, learning atmosphere and evaluation, and implementation process. The program materials included 1) a set of 6 program implementation manuals, 2) 8 activities plans, and 3) evaluation instruments: a student portfolio, an evaluation form on language ability of an individual student, and an evaluation form on language ability of the whole class
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พันธ์เลิศ, เฉลิมชัย, "การพัฒนาโปรแกรมการเรียนการสอนภาษาไทย โดยใช้วรรณกรรมเป็นฐาน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1" (1997). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 23075.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/23075