Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ความต้องการการพัฒนาสมรรถภาพการใช้คอมพิวเตอร์ของครูสังคมศึกษาโรงเรียนมัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Needs for competency development in the computer utilization of secondary school social studies teachers, Bangkok Metropolis

Year (A.D.)

1998

Document Type

Thesis

First Advisor

วลัย พานิช

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การสอนสังคมศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.1998.177

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์ คือ 1) เพื่อสำรวจสมรรถภาพการใช้คอมพิวเตอร์ที่มีของครูสังคมศึกษา โรงเรียนมัธยมศึกษา ในด้านความรู้ ทักษะการปฏิบัติ และเจตคติ ตามความคิดเห็นของครูสังคมศึกษา 2) ศึกษาความต้องการการพัฒนาสมรรถภาพการใช้คอมพิวเตอร์ของครูสังคมศึกษา ในด้านความรู้ ทักษะการปฏิบัติ และเจตคติ 3) เพื่อศึกษาวิธีการพัฒนาและความคาดหวังในการใช้คอมพิวเตอร์ของครูสังคมศึกษา ตัวอย่างประชากรเป็นครูผู้สอนสังคมศึกษา โรงเรียนมัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร จำนวน 384 คน โดยใช้วิธีสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม 1 ชุด วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิตและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยมีดังนี้ 1. ครูสังคมศึกษาให้ความคิดเห็นว่าตนเองมีสมรรถภาพการใช้คอมพิวเตอร์ด้านความรู้ ด้านทักษะการปฏิบัติ น้อยที่สุดและด้านเจตคติน้อย 2. ครูสังคมศึกษามีความต้องการการพัฒนาสมรรถภาพการใช้คอมพิวเตอร์ ด้านความรู้ ด้านทักษะการปฏิบัติ และด้านเจตคติมากทุกประการ 3. ครูสังคมศึกษาให้ความคิดเห็นว่าวิธีพัฒนาสมรรถภาพการใช้คอมพิวเตอร์คือ การฝึกใช้คอมพิวเตอร์บ่อยๆ การเข้าร่วมฝึกอบรมปฏิบัติการ โรงเรียนสนับสนุนให้หมวดวิชาสังคมศึกษามีเครื่องคอมพิวเตอร์ไว้ใช้งานอย่างน้อย 1 เครื่องสนับสนุนด้านบุคลากรทางคอมพิวเตอร์ อุปกรณ์ในการผลิตสื่อการสอน และความคาดหวังในการใช้คอมพิวเตอร์ของครูสังคมศึกษา คือ จะทำให้โรงเรียนมีการจัดระบบสารสนเทศที่เป็นระบบ และนักเรียนสามารถใช้คอมพิวเตอร์เป็นแหล่งค้นคว้าข้อมูล

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purposes of this research were 1) to survey the competency in the computer utilization as opined by the secondary school social studies teachers in the aspects of knowledge, performance skills, and attitude, 2) to study the needs to develop the competency in utilizing the computer of secondary school social studies teachers in the aspects of knowledge, performance skills, and attitude, 3) to study the ways to develop competency and expectation in utilizing the computer of secondary school social studies teachers. The sample group which was multi-stage random selected was 384 social studies teachers in secondary schools in Bangkok metropolis. The research instrument was a set of questionnaire. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean and standard deviation. The results of this research were as follows: 1. social studies teachers opined that they had lowest competency in the computer utilization in the aspects of knowledge and performance skills and low competency in the attitude aspect. 2. social studies teachers higly needed to develop the competency in the computer utilization in the aspects of knowledge, performance skills and attitude. 3. social studies teachers opined that the ways to develop the competency in the computer utilization as follows : frequently practice in using computer, particpating in computer training workshop, school support for at least one set of computer in social studies division, computer specialized personnel and materis for of instructional production, The expectation in utilizing computer of social teachers were that systematic information organization in schools and students' ability in use of computers as imformation resource

Share

COinS