Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ผลของการใช้เสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อนต่อการระลึกถึงโฆษณาทางวิทยุ
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
The effects of unexpected sound on radio spots recall
Year (A.D.)
1998
Document Type
Thesis
First Advisor
ยุบล เบญจรงค์กิจ
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การประชาสัมพันธ์
DOI
10.58837/CHULA.THE.1998.278
Abstract
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลอง เพื่อศึกษาผลของการใช้โฆษณาที่มีเสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อนต่อการระลึกถึงโฆษณาทางวิทยุ โดยวัดผลการระลึกถึงประเภทของสินค้า ตรายี่ห้อ และสารที่โฆษณาเอ่ยอ้าง เปรียบเทียบระหว่างกลุ่มตัวอย่างที่ได้ฟังโฆษณาที่มีและไม่มีเสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อน กลุ่มตัวอย่างในการทดลอง คือ นักศึกษาอาสาสมัครจากมหาวิทยาลัยกรุงเทพ จำนวน 50 คน อายุระหว่าง 18-25 ปี โดยแบ่งกลุ่มตัวอย่างแบบสุ่มเป็น 2 กลุ่มย่อย ได้แก่ กลุ่มที่ได้ฟังโฆษณาที่ได้รับการตรวจสอบแล้วว่ามีการใช้เสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อน และกลุ่มที่ได้ฟังโฆษณาเรื่องเดียวกันแต่ตัดเสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อนออก จากนั้นจัดให้ผู้เข้ารับการทดลองตอบแบบทดสอบเพื่อวัดความจำทั้งในส่วนการระลึกเสรีและการระลึกตามตัวแนะ การวิเคราะห์ผลการวิจัยทางสถิติทดสอบความแตกต่างระหว่างอัตราส่วน (Z-test proportion) พบว่า ผลการระลึกมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ซึ่งสนับสนุนทฤษฎี Mnemonic Devices ของ Bellezza และ Flashbulb Memory ของ Brown and Kulik สรุปได้ว่า การใช้เสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อนมีผลต่อการระลึกถึงประเภทสินค้า ตรายี่ห้อ และสารที่โฆษณาเอ่ยอ้าง แต่การระลึกจะเกิดขึ้นในระดับใดขึ้นอยู่กับความแรงของเสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อน ความเชื่อมโยงระหว่างเสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อนต่อตราสินค้าและสารที่โฆษณาเอ่ยอ้าง รวมถึงความถี่ในการรับฟังโฆษณา
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this experimental research is to study the effects of unexpected sound on radio spots recall of brand categories, brand name and advertising claims. The research compared experimental group listened to unexpected sound advertising and controlled group. The study was conducted on a sample of 50 volunteers from Bangkok University, aged between 18-25, were randomly assigned into 2 experimental groups, an experimental group listening to selected radio sports with unexpected sound and another listening to the same radio spots without unexpected sound. Each group was then arranged to answer a prepared questionnaire to measure their memory of free and cued recall. According to the Z-test proportion analysis, the results of recall significantly support the Mnemonic Devices and Flashbulb Memory theories. The study found that unexpected sound on radio spots have effect on the recall of brand categories, brand name and advertising claims. Nevertheless, the recall will be generated to free or cued levels depending on the strength of unexpected sound, the relation of unexpected sound toward brand name and advertising claims, and the frequency of advertising exposure.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ศรีธรรมูปถัมภ์, กัญดา, "ผลของการใช้เสียงที่ไม่คาดคิดมาก่อนต่อการระลึกถึงโฆษณาทางวิทยุ" (1998). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 21918.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/21918