Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
รูปแบบการดำเนินชีวิต พฤติกรรมการบริโภค และพฤติกรรมการเปิดรับสื่อของกลุ่มชายรักชาย (เกย์) ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Lifestyle, purchasing behavior and media exposure of male homosexual (Gay) in Bangkok Metropolis
Year (A.D.)
1999
Document Type
Thesis
First Advisor
ยุบล เบ็ญจรงค์กิจ
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การประชาสัมพันธ์
DOI
10.58837/CHULA.THE.1999.1147
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและหาความสัมพันธ์ของรูปแบบการดำเนินชีวิต พฤติกรรมการบริโภค และพฤติกรรมการเปิดรับสื่อของกลุ่มชายรักชาย (เกย์) ในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งเป็นกลุ่มวัฒนธรรมย่อยกลุ่มหนึ่งในสังคม และมีขนาดเพียงพอที่เกิดเป็นตลาดทางธุรกิจได้ โดยทำการวิจัยจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นบุคคลชายรักชาย (เกย์) 300 ราย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถามการวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย การวิเคราะห์ปัจจัย และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน โดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป SPSS WINDOW ในการประมวลผล ผลการวิจัยพบว่า 1. กลุ่มตัวอย่างชายรักชาย (เกย์) มีรูปแบบการดำเนินชีวิต 6 รูปแบบ คือ รูปแบบ Homey gay lifestyle รูปแบบ Night going gay lifestyle รูปแบบ Obviously gay lifestyle รูปแบบ Trendy gay lifestyle รูปแบบ Conservative gay lifestyle และรูปแบบ Healthy gay lifestyle 2. กลุ่มตัวอย่างชายรักชาย (เกย์) มีการใช้จ่ายเงิน และมีพฤติกรรมการบริโภคสินค้าและบริการในหมวดแฟชั่น และบันเทิงท่องเที่ยวสูง 3. กลุ่มตัวอย่างชายรักชาย (เกย์) มีพฤติกรรมการเปิดรับสื่อโทรทัศน์ และสื่อสิ่งพิมพ์ในระดับสูง ชื่นชอบรายการทางโทรทัศน์ คอลัมน์หนังสือพิมพ์ และนิตยสารประเภทบันเทิงในระดับสูง มีการเปิดรับข้อมูลด้านกิจกรรมเกย์ หรือสถานบันเทิงเกย์ จากสื่อประเภทบุคคล 4. กลุ่มตัวอย่างชายรักชาย (เกย์) มีความตระหนัก และระมัดระวังต่อประเด็นเอดส์สูง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research are to study lifestyles, purchasing behavior and media exposure of male homosexual (gay) in Bangkok Metropolis. Questionnaires were used to collect data from a total of 300 gays in Bangkok. Frequency, percentage, mean, factor analysis and Pearson's product moment correlation coefficients were used to analyze data throught SPSS WINDOW program. Results of the research are as follows: 1. Bangkok gays are categorized in 6 lifestyles namely homey gay lifestyle, night going gay lifestyle, obviously gay lifestyle, trendy gay lifestyle, conservative gay lifestyle and healthy gay lifestyle. 2. In terms of consuming behavior, gays in Bangkok highly expend on entertainment and fashion items. 3. Gays in Bangkok highly expose to media such as television, newspapers and magazines. Entertaining program is the most appealing program for the respondents. 4. Gays in Bangkok extremely concern in AIDS.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
อิงคะวัต, กิ่งรัก, "รูปแบบการดำเนินชีวิต พฤติกรรมการบริโภค และพฤติกรรมการเปิดรับสื่อของกลุ่มชายรักชาย (เกย์) ในเขตกรุงเทพมหานคร" (1999). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 21886.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/21886