Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การศึกษาและออกแบบเครื่องเก็บอนุภาคชนิดเวนทูรี
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Study and design of a venturi scrubber
Year (A.D.)
1998
Document Type
Thesis
First Advisor
สมศรี จงรุ่งเรือง
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิศวกรรมเครื่องกล
DOI
10.58837/CHULA.THE.1998.847
Abstract
งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาและออกแบบเครื่องเก็บอนุภาคชนิดเวนทูรี เพื่อลดปริมาณอนุภาคในแก๊สเสียที่เกิดจากการเผาไหม้มูลฝอยประเภทกระดาษ โดยทำการศึกษาผลของตัวแปรต่าง ๆ ที่มีอิทธิพลต่อค่าความดันลดของแก๊สที่ไหลผ่านคอคอดและประสิทธิภาพในการดักเก็บอนุภาคของระบบเครื่องเก็บอนุภาค เครื่องเก็บอนุภาคนี้ มีการติดตั้งหัวฉีดนี้าจำนวน 2 หัว ซึ่งออกแบบให้สามารถถอดเปลี่ยนได้ที่บริเวณ คอคอดของระบบหัวฉีดแต่ละหัวมีระยะห่างกัน 7 นิ้ว ตามความสูงของคอคอดที่มีพื้นที่หน้าตัด 4.5 x 10 ตาราง นิ้ว และความสูง 21 นิ้ว ในการออกแบบการทดลองนี้ ก็เพื่อที่จะศึกษาตัวแปรอิสระ ได้แก่ ความเข้มข้นของฝุ่นที่ไหลเข้าระบบ, อัตราส่วนของของเหลวต่อแก๊ส และหยดของเหลวที่สเปรย์ออกจากหัวฉีด ที่มีผลต่อความตันลดที่คอคอด และประสิทธิภาพรวมในการดักเก็บอนุภาค ผลการทดลองสามารถสรุปได้ ดังต่อไปนี้ : 1. ความดันลดของแก๊สที่คอคอดจะมีค่าเพิ่มขึ้น เมื่ออัตราส่วนของของเหลวต่อแก๊สมีค่าเพิ่มขึ้น แต่จะไม่ขึ้นอยู่กับหยดของของเหลว 2. ประสิทธิภาพรวมในการดักเก็บอนุภาคจะมีค่าเพิ่มขึ้น เมื่ออัตราส่วนของของเหลวต่อแก๊สมีค่าเพิ่ม ขึ้น และ/หรือ หยดน้ำมีขนาดเล็กลง 3 ผลการเปรียบเทียบระหว่างความดันลดของแก๊สที่คอคอดจากการทคลองและผลที่ได้จากสมการของ S.Calvert พบว่า มีค่าแตกต่างสูงสุดเท่ากับ 30.81 % 4. ผลการเปรียบเทียบระหว่างประสิทธิภาพรวมในการดักเก็บอนุภาคจากการทดลองและจากสมการที่ เสนอโดย H.F. Johnstone จะได้ค่าคงที่ของระบบ เมื่อใช้อัตราส่วนของของเหลวต่อแก๊สในช่วง 0.4-0.8 ลิตร. น้ำ/ลูกบาศก์เมตร.แก๊ส สำหรับหัวฉีดนี้ๆที่มี1ขนาดรูออริฟิซ 1.5 และ 1.6 มิลลิเมตร ค่าคงที่ของระบบอยู่ในช่วง 0.64-2.20 และ 0.21-0.79 (แกลลอน.น้ำ/1,000 ลูกบาศก์ฟุต.แก๊ส)-1 ตามลำดับ ค่าความแตกต่างสูงชุดของประ สิทธิภาพรวมในการดักเก็บอนุภาค มีค่าเท่ากับ 6.20 %
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research is to study and design of a venturi scrubber for particles reducing in the contaminated gas stream occuring from refuse-paper combustion. By studying the results of some variables influence to the throat gas pressure drop and the overall collection efficiency of the scrubber system. This scrubber is installed with two sprays nozzles designed for changing at the venturi throat of its system. The distance of each nozzle is 7 inches dong the throat height that has 4.5x10 square-inch, crossectional area and 21 inches height. In this experiment design is to study the independent variables that are the inlet dust concentration to system, liquid to gas ratio and atomized droplets from the spray nozzles affecting to its throat pressure drop and overall collection efficiency. The experiment results can be summarized as follows : 1. The throat gas pressure drop will increase when the liquid to gas ratio increase but not depending on the atomized droplets. 2 The overall collection efficiency will increase when the liquid to gas ratio increase and/or the atomized droplets are small-down. 3. The comparison between the throat gas pressure drop from the experiment and the result from the equation suggested by S. Calvert is 30.18% màximum difference. 4 The comparison between the overall collection efficiency from the experiment and the result: from the equation suggested by H.F. Johnstone will get the system’s constant, when use the liquid to gas ratio in the range of 0.4-0.8 L.H2O/m3 .gas for the orifice nozzles diameter are 1.5 and 1.6 mm, the system’s constant is in the range of 0.64-2.20 and 0.21-0.79 (gallon.water/1,000 ft3 .gas)-1 respectively. The maximum difference of this overall collection efficiency is 6.20 %.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
สมชัยกุลทรัพย์, สมเกียรติ, "การศึกษาและออกแบบเครื่องเก็บอนุภาคชนิดเวนทูรี" (1998). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 21552.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/21552