Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การสร้างสื่อแบบมีส่วนร่วมเพื่อพัฒนาความรู้เรื่องสิ่งแวดล้อมขององค์กรพัฒนาเอกชน
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Participatory media production for environmental knowledge development of non-governmental organizations
Year (A.D.)
1999
Document Type
Thesis
First Advisor
กาญจนา แก้วเทพ
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การสื่อสารมวลชน
DOI
10.58837/CHULA.THE.1999.1153
Abstract
งานวิจัยครั้งนี้ มุ่งศึกษาประเภทสื่อที่เปิดโอกาสให้ประชาชนเข้าร่วมในการสร้างสื่อได้ ระดับการมีส่วนร่วมของประชาชนในกระบวนการผลิตสื่อ รวมถึงปัจจัยที่เกี่ยวข้องต่อการเลือกสื่อ และการมีส่วนร่วมในระดับต่าง ๆ โดยเลือกกรณีศึกษาเป็นองค์กรพัฒนาเอกชน (NGOs) จำนวน 9 องค์กร โดยใช้วิธีวิจัยแบบการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกและการเข้าไปสังเกตแบบมีส่วนร่วม ประกอบกับข้อมูลจากเอกสารและสื่อขององค์กรพัฒนาเอกชน ผลการวิจัยปรากฏว่าองค์กรพัฒนาเอกชนได้เลือกใช้สื่อทั้ง 4 ประเภท คือ สื่อบุคคล สื่อเฉพาะกิจ สื่อมวลชนและสื่อประเพณี แต่จะมีการใช้สื่อบุคคลและสื่อเฉพาะกิจมากที่สุด รองลงมาได้แก่ สื่อมวลชน และสื่อประเพณี ซึ่งปัจจัยในการเลือกใช้สื่อก็ขึ้นอยู่กับปัจจัยด้านองค์กร, ด้านสาร | ด้านสื่อ และด้านผู้รับสาร การเข้าร่วมของประชาชนในกระบวนการสร้างสื่อประกอบด้วย 3 ระดับการเข้าร่วมคือ ระดับผู้รับสาร ระดับผู้ผลิต และระดับผู้วางแผน ซึ่งจากผลการวิจัยพบว่ามีการเข้าร่วมระดับผู้รับสารมากที่สุด ในรูปแบบของการแสดงความคิดเห็นมากที่สุด ส่วนการเข้าร่วมระดับผู้ผลิต กลุ่มเปาหมายเข้าร่วมในขั้นตอนก่อนการผลิตมากที่สุดในบทบาทของการเป็นผู้ให้ข้อมูลและการช่วยกำหนดประเด็นการนำเสนอ ในส่วนของขั้นตอนการผลิต ประชาชนได้เข้าร่วมเป็นนักแสดงหรือเป็นผู้ใช้สื่อและในส่วนของขั้นตอนหลังการผลิต ประชาชนมีส่วนร่วมเฉพาะการประเมินผลและการช่วยนำสื่อไปเผยแพร่เท่านั้น และการมีส่วนร่วมระดับสูงสุดคือระดับผู้วางแผน มีปรากฏเพียง 2 องค์กรเท่านั้น จากจำนวนทั้งหมด 9 องค์กร ผลการวิจัยนี้นำไปสู่ข้อสรุปที่ว่า ยิ่งระดับการมีส่วนร่วมสูงขั้น โอกาสในการเข้าร่วมของประชาชนก็จะยิ่งน้อยลง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research is aimed to study the type of media that allow people’s participation, level of media selection in producing media and factors involved in media selection and various participatorial level especially that of the 9 NGOs case studies. Research methodologies composed of depth interview 1 participated observation and all of NGOs documents. It was found out that the NGOs has selected 4 media consecutively: 1) Personnel media 2) Special media 3) Mass media and 4) Folk media. However, media selection depends on organization 1 message 1 media and receiver factors. Participation in media production is composed of 3 levels: 1) Audience level 2) Producer level and 3) Planner level. The result has shown that, the people has participated in all levels especially in audience level which the people has shared in opinion expression most. For the producer level 1 the people has joined in pre-production stage most as the information provider and theme developer. At the production stage 1 the people has joined as presenter and user. For the post production stage 1 the people has participated in evaluating and distributing. Lastly, planner participation level has only 2 organizations. In conclusion, the higher level, the less participated media production from the public.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
สุภาษา, รุจิรา, "การสร้างสื่อแบบมีส่วนร่วมเพื่อพัฒนาความรู้เรื่องสิ่งแวดล้อมขององค์กรพัฒนาเอกชน" (1999). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 20907.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/20907