Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
อิทธิพลของผู้นำความคิดในเครือข่ายสังคมออนไลน์ต่อการรับรู้ ทัศนคติ และการตัดสินใจใช้บริการด้านสุขภาพจิต
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Influence of Opinion Leaders in Online Social Network on Perception, Attitude and Decision Making towards Mental Healthcare Service
Year (A.D.)
2016
Document Type
Thesis
First Advisor
ธาตรี ใต้ฟ้าพูล
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2016.420
Abstract
การศึกษาวิจัยเรื่อง "อิทธิพลของผู้นำความคิดด้านสุขภาพจิตในเครือข่ายสังคมออนไลน์ ต่อการรับรู้ ทัศนคติ และการตัดสินใจ" เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative research) โดยใช้วิธีวิจัยเชิงสำรวจ (Survey research method) ด้วยการใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ติดตามผู้นำความคิดด้านสุขภาพจิตในเครือข่ายสังคมออนไลน์ ในบริเวณขอบเขตที่ศึกษา จำนวน 400 คน และนำมาวิเคราะห์ประมวลผลข้อมูลด้วยโปรแกรมทางสถิติ SPSS มีวัตถุประสงค์คือ 1. เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรต่างกันจะมีการเปิดรับผู้นำความคิดด้านสุขภาพจิตในเครือข่ายสังคมออนไลน์แตกต่างกัน 2. เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรต่างกันจะมีการรับรู้บริการสุขภาพจิตจากผู้นำความคิดด้านสุขภาพจิตในเครือข่ายสังคมออนไลน์แตกต่างกัน 3. เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรต่างกันจะมีทัศนคติต่อผู้นำความคิดด้านสุขภาพจิตในเครือข่ายสังคมออนไลน์แตกต่างกัน 4. เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรต่างกันจะมีการตัดสินใจใช้บริการสุขภาพจิตแตกต่างกัน 5. เพื่อศึกษาอิทธิพลของการเปิดรับ การรับรู้ ทัศนคติ และการตัดสินใจใช้บริการสุขภาพจิต ผลการวิจัยพบว่า 1. เพศหญิงมีการเปิดรับ การรับรู้ ทัศนคติ และแนะนำบริการสุขภาพจิต มากกว่าเพศชาย 2. คนที่อายุน้อยแนะนำบริการสุขภาพจิตให้ผู้อื่นทราบ มากกว่าคนที่อายุมากกว่า 3. คนที่มีการศึกษาต่ำกว่าระดับปริญญาตรีเปิดรับข้อมูลข่าวสารจากผู้นำความคิดด้านสุขภาพจิตในเครือข่ายสังคมออนไลน์มากกว่าคนที่มีการศึกษาสูงกว่า 4. คนที่มีรายได้น้อยมีทัศนคติต่อการบริการด้านสุขภาพจิตในเชิงบวกมากกว่าคนที่มีรายได้สูง 5. การที่บุคคลรับรู้ข้อมูลข่าวสารสุขภาพจิตจากผู้นำความคิดด้านสุขภาพจิตในเครือข่ายสังคมออนไลน์มีอิทธิพลต่อการตัดสินเข้าใช้บริการด้านสุขภาพจิตอยู่ในระดับสูง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research is to study perception, attitude and decision making of taking mental healthcare service from exposure to mental health opinion leaders in social network. This study employs quantitative methodology using a survey with questionnaires to collect data from 400 samples who are following mental health opinion leaders in social network. Percentage, mean, standard deviation and regression analysis were calculated as statistical analysis tools using SPSS software. The objective are follow: 1. To study demographic groups show differences in their exposure to opinion leaders in online social network. 2. To study demographic groups show differences in their perception of mental healthcare information. 3. To study demographic groups show differences in their attitude to opinion leaders in online social network. 4. To study demographic groups show differences in their decision to taking mental healthcare service. 5. To study exposure, perception, attitude influence on decision to taking mental healthcare service. The results of this research are as follows: 1. Female has exposure to mental health opinion leader on social network, percept in mental health information, has good attitude and word of mouth about mental healthcare service more than male. 2. Young people have word of mouth about mental healthcare service more than older people. 3. Undergraduate has exposure to mental health opinion leader on social network more than bachelor’s degree and higher. 4. Low income people have good attitude toward mental healthcare more than high income. 5. Perception of mental healthcare information from opinion leaders in online social network has influence towards decision making on mental healthcare service.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พุ่มพยุง, พิชชากร, "อิทธิพลของผู้นำความคิดในเครือข่ายสังคมออนไลน์ต่อการรับรู้ ทัศนคติ และการตัดสินใจใช้บริการด้านสุขภาพจิต" (2016). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 20056.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/20056