Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การสร้างตราสินค้าบุคคลของนักข่าวโทรทัศน์ภาคสนามผ่านทวิตเตอร์
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
THE BUILDING OF PERSONAL BRAND BY TELEVISION FIELD REPORTERS THROUGH TWITTER
Year (A.D.)
2013
Document Type
Thesis
First Advisor
พิรงรอง รามสูต
Second Advisor
ธาตรี ใต้ฟ้าพูล
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2013.365
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1.) เพื่อศึกษาวิเคราะห์รูปแบบการสื่อสารผ่านทวิตเตอร์ของนักข่าวโทรทัศน์ภาคสนาม 2.) เพื่อศึกษาวิเคราะห์ถึงการสร้างตราสินค้าบุคคลผ่านการสื่อสารผ่านทวิตเตอร์ของนักข่าวโทรทัศน์ภาคสนาม การวิจัยใช้วิธีวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) จากหน้าโปรไฟล์ทวิตเตอร์ของนักข่าวโทรทัศน์ภาคสนาม 3 คน คือ 1.) นายนภพัฒน์จักษ์ อัตตนนท์ (@noppatjak) 2.) นางสาวฐปณีย์ เอียดศรีไชย (@thapanee3miti) 3.) นายภูชนก รักไทย (@poohtnn24) และใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) นักข่าวโทรทัศน์ภาคสนามที่เป็นกรณีศึกษา 3 คน โดยเก็บข้อมูลตั้งแต่วันที่ 1 กรกฎคม 2555 ถึง 31 ตุลาคม 2555 มีจำนวนทั้งสิ้น 1,794 ทวีตผลการวิจัยพบว่า นักข่าวโทรทัศน์ภาคสนามที่เป็นกรณีศึกษาทั้ง 3 คน มีรูปแบบการสื่อสารผ่านทวิตเตอร์ที่แตกต่างกัน กล่าวคือ ภูชนก รักไทย (@poohtnn24) และฐปณีย์ เอียดศรีไชย (@thapanee3miti) ใช้รูปแบบการทวีตมากที่สุด โดย @poohtnn24 มีสัดส่วนของการสื่อสารด้วยการทวีต ร้อยละ 80.77 ของการสื่อสารผ่านทวิตเตอร์ในช่วงเวลาที่ทำการศึกษาทั้งหมด ขณะที่ @thapanee3miti มีสัดส่วนของการสื่อสารด้วยการทวีตอยู่ที่ คือ ร้อยละ 67.87 ส่วนนภพัฒน์จักษ์ อัตตนนท์ (@noppatjak) ใช้รูปแบบการสื่อสารด้วยการรีพลายมากที่สุด โดยมีสัดส่วนการรีพลาย คือ ร้อยละ 45.98 ของการสื่อสารผ่านทวิตเตอร์ในช่วงเวลาที่ทำการศึกษาทั้งหมด ในส่วนของวัตถุประสงค์การใช้งานทวิตเตอร์ของนักข่าวทั้ง 3 คน มีลักษณะร่วมกันในวัตถุประสงค์ด้านเพื่อการรายงานข่าวเผยแพร่ข่าว และการใช้งานส่วนตัว ซึ่ง @noppatjak มีวัตถุประสงค์การใช้ที่แตกต่างจากคนอื่น คือ การสนทนาสร้างปฏิสัมพันธ์ กับผู้ติดตามในเครือข่ายทวิตเตอร์ในขณะที่ @thapanee3miti และ @poohtnn24 สะท้อนให้เห็นวัตถุประสงค์การใช้งานเพื่อการให้ข้อมูลที่มา ภูมิหลังของข่าว ในส่วนของการสื่อสารผ่านทวิตเตอร์ที่สะท้อนถึงองค์ประกอบการสร้างตราสินค้าบุคคล พบว่า @noppatjak มีองค์ประกอบด้านที่แสดงเด่นชัด ได้แก่ ค่านิยมของสังคม ปฏิกิริยาตอบกลับและบริบท และช่องทางการสื่อสาร ขณะที่ @thapanee3miti มีองค์ประกอบที่โดดเด่น ได้แก่ ค่านิยมของสังคม สัญลักษณ์ และประสบการณ์ ส่วน @poohtnn24 มีองค์ประกอบที่โดดเด่น ได้แก่ ความรู้ ค่านิยมของสังคม และประสบการณ์
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objectives of this research are 1) to study and analyze the patterns of Twitter communication by television field reporters; 2) to study the building of personal brand through Twitter communication by television field reporters. Research methodologies include content analysis of Twitter profiles of three selected reporters -- Noppatjak Attanon (@noppatjak), Thapanee Ietsrichai (@thapanee3miti), and Poochanok Rukthai (@poohtnn24), and in-depth interview with three reporters. Data collection covered the period from July, 1 2012 to October, 31 2012, totalling 1,794 tweets.The results show distinct patterns of communication of the three selected reporters. Poochanok Rukthai (@poohtnn24) and Thapanee Ietsrichai (@thapanee3miti) communicated mainly through tweets which account for 80.77 percent of their total Twitter communication for @poohtnn24and 67.87 percent for @thapanee3miti, respectively. Meawhile, Noppatjak Attanon (@noppatjak)’s twitter communication was mainly in the form of reply -- 45.98 percent of his total Twitter communication. As for objectives of Twitter communication, all three reporters share common objectives for dissemination of news and personal use. But @noppatjak departed from the other two in his tendency to use it for interactive conversation with his followers in the network. Meanwhile, @thapanee3miti and @poohtnn24 tend to use Twitter for providing background information of the news more. With respect to the building of personal brand via Twitter communication, @noppatjak exhibited these elements of branding – social values, interactivity, and channels of communication while @thapanee3miti showed social values, signals, and experience, and @poohtnn24 brandished upon knowledge, the social values, and professional experiences more.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ศันสนียรัตน์, วงศกร, "การสร้างตราสินค้าบุคคลของนักข่าวโทรทัศน์ภาคสนามผ่านทวิตเตอร์" (2013). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 19858.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/19858