Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การเปิดรับข่าวสารการตลาดและการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องแก้วในธุรกิจบริการ อาหาร และเครื่องดื่ม
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Marketing information exposure and glassware purchasing decision in food services business
Year (A.D.)
2012
Document Type
Thesis
First Advisor
พนม คลี่ฉายา
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2012.418
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจความต้องการ การแสวงหาข่าวสาร การเปิดรับข่าวสารการสื่อสารการตลาด การตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องแก้ว และอธิบายความสัมพันธ์ของการเปิดรับข่าวสารการตลาดกับการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องแก้วของกลุ่มผู้ประกอบธุรกิจบริการ อาหาร และเครื่องดื่ม เป็นการวิจัยเชิงสำรวจใช้ทำแบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากบริษัทที่ประกอบธุรกิจบริการ อาหาร และเครื่องดื่มจำนวน 390 คนผลการวิจัยพบว่า ความต้องการผลิตภัณฑ์เครื่องแก้วโดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีความต้องการผลิตภัณฑ์ที่มีความใส ความคงทน ในราคาที่สมเหตุสมผล มีช่องทางการจำหน่ายที่ผ่านพนักงานขายและตัวแทนจำหน่ายใกล้ร้านค้าหรือบริษัท และต้องการการส่งเสริมการขายแบบการให้ส่วนลด การรับประกันหลังการขาย และการบริการส่งของฟรีด้านการเปิดรับข่าวสารการตลาดพบว่า โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง แต่มีความต้องการเปิดรับข่าวสารการตลาดผ่านงานแสดงสินค้า พนักงานขาย แค็ตตาล็อก โบรชัวร์ ในระดับมากด้านการตัดสินใจซื้อพบว่า การตัดสินใจซื้ออยู่ในระดับมาก โดยเป็นการตัดสินใจนำข้อมูลผลิตภัณฑ์เครื่องแก้วเข้าสู่กระบวนการตัดสินใจซื้อ ตัดสินใจสั่งซื้อ และตัดสินใจซื้อยี่ห้อเดิมซ้ำๆการทดสอบสมมติฐานการวิจัยพบว่า 1) ความต้องการผลิตภัณฑ์เครื่องแก้วด้านราคาและด้านส่งเสริมการขายขึ้นอยู่กับประเภทของผู้ประกอบธุรกิจบริการ อาหาร และเครื่องดื่ม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ.05 2) ความถี่ในการเปิดรับข่าวสารทางการตลาดโดยรวมของผู้ประกอบธุรกิจบริการ อาหาร และเครื่องดื่มมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้ออย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ.05
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research aimes at exploring needs, exposure of marketing communication, purchasing decision, and examined correlation between exposure and purchasing decision of food & beverage service operators. The questionnaires are adopted as a research tool for targeted 390 respondents.The result showes that, the overall demand of glassware is high. The respondents most concern in clearness, durability, reasonable price and distribution channel. Furthermore, the requested sales promotion was discount, product warranty and free delivery.As for the information exposure, the result turne out to be moderate but the personnel and particular media are crucially need i.e. sales person, well-known company, catalogue, brochure and product showcase and trade fair.The result of the hypostasis showed that 1) The needs of glassware in aspects of price and promotion are relate to types of food service operator at .05 level of statistical significance. 2) The frequency of the marketing information exposure are relate to purchasing decision at .05 level of statistical significance.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ใจมาคำ, คุณาพร, "การเปิดรับข่าวสารการตลาดและการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องแก้วในธุรกิจบริการ อาหาร และเครื่องดื่ม" (2012). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 19811.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/19811