Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ประเทศแหล่งกำเนิด ระดับความเกี่ยวพันของสินค้า และการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Country-of-origin, level of product involvement and purchase decision

Year (A.D.)

2002

Document Type

Thesis

First Advisor

พนา ทองมีอาคม

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การโฆษณา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2002.381

Abstract

ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างประเทศแหล่งกำเนิด กับการตัดสินใจซื้อที่มีระดับความเกี่ยวพันสูง และระดับความเกี่ยวพันต่ำ รวมทั้งศึกษาถึงอิทธิพลของปัจจัยประเทศแหล่งกำเนิด เปรียบเทียบกับปัจจัยทางผลิตภัณฑ์อื่นๆ (Multiple-cues Study) งานวิจัยนี้ได้ศึกษากับสินค้า 2 ประเภทคือ 1. โทรศัพท์เคลื่อนที่ (สินค้าความเกี่ยวพันสูง) ประกอบด้วยตราสินค้า โนเกีย ซีเมนส์ และโมโตโรล่า 2. กาแฟสำเร็จรูป (สินค้าความเกี่ยวพันต่ำ) ประกอบด้วยตราสินค้า มอคโคนา เนสกาแฟและเขาช่อง โดยใช้การวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research Method) และเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นประชากรวัยทำงาน อายุระหว่าง 20-45 ปี จำนวน 410 คน ผลการวิจัยพบว่า ประเทศแหล่งกำเนิดมีความสัมพันธ์กับ การตัดสินใจซื้อสินค้าความเกี่ยวพันสูง ในขณะที่ประเทศแหล่งกำเนิดมีความสัมพันธ์กับ การตัดสินใจซื้อสินค้าความเกี่ยวพันต่ำเพียงบางส่วนเท่านั้น (Partially Supported) นอกจากนี้ เมื่อเปรียบเทียบอิทธิพลของปัจจัยประเทศแหล่งกำเนิด ต่อการตัดสินใจซื้อเปรียบเทียบกับปัจจัยทางผลิตภัณฑ์อื่นๆ พบว่า ประเทศแหล่งกำเนิดเป็นปัจจัยที่มีอิทธิพลอยู่ในระดับค่อนข้างต่ำ โดยมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าความเกี่ยวพันสูง มากกว่าสินค้าความเกี่ยวพันต่ำ

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

To understand the relationship between country-of-origin and purchase decision on high involvement and low involvement products. This survey research also aims to examine the importance of country-of-origin comparing to other product attributes. Mobile phone (High Involvement Product) and coffee (Low Involvement Product) were chosen as the product representatives for study. They composed of 6 brands: Nokia, Siemens, Motorola (Mobile phone), Moccona, Nestcafe, and Khaochong (Coffee). The findings are based on a survey of 410 consumers aged between 20-45 years. The results of the study were that a significant correlation exists between country-of-origin and purchase decision on high involvement product. But, the correlation between country-of-origin and purchase decision on low involvement product were partially supported. However, it was found that compared to other product attributes, country-of-origin had a less important influence on purchase decision; of which the level of importance of country-of-originon high involvement product generated higher influence than low involvement product.

Share

COinS