Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
อิทธิพลของผู้แนะนำสินค้าที่เป็นผู้มีชื่อเสียงด้านกีฬาที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อสินค้าของผู้บริโภค
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
THE INFLUENCE OF CELEBRITY ATHLETE ENDORSER ON CONSUMERS' PURCHASE INTENTION
Year (A.D.)
2014
Document Type
Thesis
First Advisor
ดนุพล หุ่นโสภณ
Faculty/College
Faculty of Commerce and Accountancy (คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี)
Degree Name
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
บริหารธุรกิจ
DOI
10.58837/CHULA.THE.2014.485
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความตั้งใจซื้อสินค้าประเภท Sport brands และ Non-sport brands ของผู้บริโภค เมื่อใช้ผู้มีชื่อเสียงด้านกีฬา และผู้ไม่มีชื่อเสียงด้านกีฬาเป็นผู้แนะนำสินค้า และเปรียบเทียบความตั้งใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคกลุ่มที่สนใจกีฬา และกลุ่มที่ไม่สนใจกีฬา เมื่อใช้ผู้มีชื่อเสียงด้านกีฬา และผู้ไม่มีชื่อเสียงด้านกีฬาเป็นผู้แนะนำสินค้า กลุ่มตัวอย่างคือบุคคลทั่วไปที่สนใจกีฬาและไม่สนใจกีฬา กลุ่มละ 200 คน รวมทั้งสิ้น 400 คน ได้มาจากการสุ่มแบบใช้วิจารณญาณ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้แนะนำสินค้าที่เป็นผู้มีชื่อเสียงด้านกีฬา และผู้ไม่มีชื่อเสียงด้านกีฬา มีผลต่อความตั้งใจซื้อสินค้าประเภท Sport brands และ Non-sport brands ของผู้บริโภคที่ไม่สนใจกีฬา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ผู้แนะนำสินค้าที่เป็นผู้มีชื่อเสียงด้านกีฬา และผู้ไม่มีชื่อเสียงด้านกีฬา ไม่มีผลต่อความตั้งใจซื้อสินค้าประเภท Sport brands แต่มีผลต่อความตั้งใจซื้อสินค้าประเภท Non-sport brands ของผู้บริโภคที่สนใจกีฬา 3) ผู้บริโภคที่สนใจกีฬา และไม่สนใจกีฬา มีความตั้งใจซื้อสินค้าประเภท Sport brands ที่มีผู้แนะนำสินค้าที่เป็นผู้มีชื่อเสียงด้านกีฬาไม่แตกต่างกัน 4) ผู้บริโภคที่สนใจกีฬา และไม่สนใจกีฬา มีความตั้งใจซื้อสินค้าประเภท Non-sport brands ที่มีผู้แนะนำสินค้าเป็นผู้ไม่มีชื่อเสียงด้านกีฬาไม่แตกต่างกัน คำสำคัญ: ผู้แนะนำสินค้า ความตั้งใจซื้อ ผู้บริโภค กีฬา
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research was conduct to compare the intention to purchase of consumers between Sports Brands and Non-Sports Brands products that were promoted by Athlete Endorsers and Stars Endorsers. This research also compare productsâ purchase intention between sport interested and sport disinterested consumers in different type of endorser. The samples were people that interested and disinterested in sport, separated to 200 subjects in each group, total of 400 subjects from judgement sampling would answered the questionaire which was used as a survey tool. The collected data were statistically analyzed in terms of frequencies, percentages, means, standard deviations and t-test. Results 1. Celebrity Athlete Endorser and Celebrity Endorser were effective to purchase intention of sport disinterested in both of Sport Brands and Non-Sport Brands products, found significantly difference at .05 level. 2. Celebrity Athlete Endorsers and Celebrity Endorsers were not effective to purchase intention in Sport Brands products, but were effective to Non-Sport Brands products in Sport interested consumers. 3. Sport interested and Sport disinterested consumers have purchase intention in Sport Brands products that were promoted by Athlete Endorsers, found not to be significantly difference. 4. Sport interested and Sport disinterested consumers have purchase intention in Non-Sport Brands products that were promoted by Celebrity Endorsers, found not to be significantly difference.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
จุลรัตนมณี, ชนิดา, "อิทธิพลของผู้แนะนำสินค้าที่เป็นผู้มีชื่อเสียงด้านกีฬาที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อสินค้าของผู้บริโภค" (2014). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 19106.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/19106