Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การจัดสรรช่องจอดรถบรรทุกในระบบปฏิบัติการแบบมิลค์รัน
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Truck dock allocation in milk-run operation
Year (A.D.)
2008
Document Type
Thesis
First Advisor
มาโนช โลหเตปานนท์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การจัดการด้านโลจิสติกส์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2008.1968
Abstract
วัตถุประสงค์ของานวิจัยนี้คือ เพื่อศึกษาและพัฒนาแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ในการแก้ปัญหาการจัดตารางรถบรรทุกเข้าช่องจอดรถบรรทุกภายในโรงงาน เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพและลดเวลาการทำงานจัดรถบรรทุกเข้าสู่จุดจอดรถ รวมถึงการเพิ่มผลิตผลการทำงานในจุดจอดรถ ขั้นตอนการทำงานวิจัย ผู้จัดทำศึกษาระบบการทำงานในปัจจุบันอย่างละเอียด รวมทั้งศึกษาบททฤษฎี และผลงานที่ผ่านมาที่มีความเกี่ยวข้องกับการวางแผนการจัดตารางงานรูปแบบต่างๆ รูปแบบวิธีการแก้ไขปัญหาด้วยวิธีการฮิวริสติกส์แบบต่างๆ เพื่อออกแบบสร้างแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ตามลักษณะของปัญหาในงานวิจัย ผลการทดสอบงานวิจัย ผู้จัดทำใช้ข้อมูลการวางแผนงานด้วยวิธีการในปัจจุบันย้อนหลัง 3เดือนมาใช้ในการทดสอบและเปรียบเทียบผลกับคำตอบที่ดีที่สุดที่ได้จากแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ที่สร้างขึ้น ผลการศึกษาพบว่าการวางแผนด้วยแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ที่สร้างขึ้นให้คำตอบที่ดีกว่าเมื่อเปรียบเทียบกับการวางแผนด้วยวิธีการในปัจจุบันทั้งในเรื่องของความรวดเร็วในการวางแผน ประสิทธิภาพของการใช้งานจุดจอดรวมทั้งค่าใช้จ่ายที่เกิดจากการวางแผน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objective of the study is to create mathematic model for solving the problem of truck dock allocation in factory. Moreover to improve the efficiency and reduce working time of truck dock allocation and especially to increase productivity of work in truck terminal. Step of study, initially writer carefully study working system of schedule planning and solving model of Heuristic method including relative theory and previous researches. This is in order to create mathematic model for solving the problem of truck dock allocation. Result of study, Writer applied collected 3 months data by using the best result and compare with the result which comes from created mathematic model and found that the result by using model is better in time, cost and efficiency.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ดีวิชา, ศรีมนตรี, "การจัดสรรช่องจอดรถบรรทุกในระบบปฏิบัติการแบบมิลค์รัน" (2008). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 18149.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/18149